De Schijf van Vijf

schijf van 5Om ons te helpen gezonder te eten heeft het Voedingscentrum de zogenaamde Schijf van Vijf ontworpen. In die schijf staan eigenlijk alle producten die je zou kunnen eten om aan een gezonde levensstijl tegemoet te komen. In dit artikel een korte samenvatting van de Schijf van Vijf en de informatie die het Voedingscentrum daarover heeft verstrekt.

Al sinds 1953

De eerste Schijf van Schrijf bestaat al sinds 1953 en werd gebruikt door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding in Nederland (later is dit Voedingscentrum geworden). De schijf maakte een verdeling van vijf categorieën, namelijk:

  • Melk en melkproducten (zoals yoghurtdrink);
  • Groente, aardappelen en fruit;
  • Vis, vlees, eieren, kaas en peulvruchten;
  • Vetten
  • Graan en graanproducten (zoals brood).

In de loop der jaren werd de Schijf van Vijf steeds minder gebruikt. Achtereenvolgens werden door de overheid en het centrum voor Voeding de maaltijdschijf en de voedingswijzer bedacht en geïntroduceerd, maar beiden werden niet zo bekend als de Schijf van Vijf.

schijf van vijfDe nieuwe schijf van Vijf

In 2004 kwam wederom de Schijf van Vijf uit. In principe verschilt deze Schijf van Vijf niet heel veel van de voorganger, maar hij is wel een stuk completer. Zo staan er ook voedingsmiddelen is als koolhydraten, vezels, eiwitten, vitamines, calcium en ijzer, mineralen, oliën (als toevoeging op vetten) en vocht (water). Los daarvan kwam de nieuwe Schijf van Vijf met vijf belangrijke regels die je moeten helpen om nog gezonder te gaan eten. De regels komen op het volgende neer:

  • Je moet gevarieerd eten (het liefst dagelijks uit iedere categorie);
  • Eet niet teveel en blijf in beweging;
  • Gebruik minder verzadigd vet;
  • Eet veel fruit, groente en brood;
  • Ga op een veilige en verantwoorde (hygiënische wijze) met voeding om).

Kritiek op de Schijf van Vijf

In 2014 verscheen in het Parool een artikel over kritiek op de Schijf van Vijf. Er zou de laatste tijd veel kritiek zijn op het Voedingscentrum, zeker gezien een advies over zogenaamde superfoods. Kritiek zou zijn dat het Voedingscentrum werkt op basis van oude informatie. Dat maakt de Schijf van Vijf ouderwets en niet meer van deze tijd. Ook legt het Voedingscentrum in diverse filmpjes en adviezen nog steeds de nadruk op koolhydraten, terwijl al eerder is gezegd dat die ongezond zijn voor het lichaam en niet passen bij wat een mens normaal gesproken hoort te eten. Daarbij is de Schijf van Vijf een puur Nederlands iets en hebben veel allochtone medelanders een heel ander voedingspatroon dat niet direct te herleiden valt naar de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum heeft laten weten dat hun Schijf van Vijf nog eens grondig wordt bekeken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *