1 Jun 2017

Koolhydraatarm afvallen. Moet dat met een dieet?

Meer en meer mensen raken enthousiast van een koolhydraatarm dieet en willen afvallen door te minderen met koolhydraten. Er heerst echter nog wel veel verdeeldheid over de wijze waarop dat zou moeten.

Moet je per sé een koolhydraatarm dieet volgen als je wil afvallen? Of kan het ook anders?

 

Koolhydraatarm dieet in een notendop

Waarom zou je een koolhydraatarm dieet willen volgen? Die vraag moet je jezelf in de eerste plaats stellen. Anders dan bij veel andere diëten richt een koolhydraatarm dieet zich echt op de voeding en dan met name op de koolhydraten in voeding.

Vaak richten diëten zich op calorieën of op vetten en worden de koolhydraten nauwelijks aangestipt. En dat terwijl koolhydraten zo belangrijk zijn als het op afvallen én aankomen aankomt.

Er zijn namelijk twee soorten van koolhydraten te onderscheiden: de snelle koolhydraten (enkelvoudige koolhydraten) en de trage koolhydraten (complexe koolhydraten). Heel kort door de bocht kun je concluderen dat:

  • Snelle koolhydraten je korte tijd energie geven, maar wel sneller dik maken;
  • Trage koolhydraten je over de dag heen minder energie (maar vaak wel genoeg) geven, maar je niet dik maken.

Dat heeft alles te maken met de wijze waarop je lichaam koolhydraten “wegzet”. Snelle koolhydraten leveren zoveel energie dat een groot deel opgeslagen moet worden voor later. Op die manier ontstaat vet (voor wie het nog niet wist: vet is opgeslagen energie).

Trage koolhydraten worden volledig verbrand door het lichaam en geven hun energie beetje bij beetje af.

Een koolhydraatarm dieet gaat uit van de volgende uitgangspunten:

  • Je eet minder koolhydraten in het algemeen, waardoor je ook minder snelle koolhydraten binnenkrijgt;
  • Doordat je meer eiwitten gaat eten, krijg je veel energie en kom je niet meer aan.

Koolhydraatarm dieet nodig

 

Het Atkins-dieet

Een van de eerste mensen die bovenstaande theorie heeft vertaald naar een dieetplan is de Amerikaanse arts Robert C. Atkins. In zijn Atkins-dieet legt hij nog veel uitgebreider uit hoe koolhydraten werken en hoe ze van invloed zijn op je gewicht. In de eerste theorieën wordt het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten nog nauwelijks gemaakt en wordt zelfs aangeraden om alle koolhydraten overboord te gooien.

Tegenwoordig zijn die onderzoeken een stuk beter en heeft men door hoe het echt werkt.

Het Atkins-dieet is doorgegroeid en verreweg het bekendste dieet dat uitgesproken koolhydraatarm is. Je hebt ook nog het Dukan-dieet, maar dat neigt meer naar een eiwitdieet.

Het Atkins-dieet bestaat uit een boek met weekmenu’s. Als je die weekmenu’s volgt en allerlei Atkins-producten koopt (zoals repen en snoepjes, mixen en poeder) val je af. Ook kun je Atkins-recepten bereiden (met Atkins-ingrediënten). Dit werkt zeker, maar is een zeer dure bedoeling. Een koolhydraatarm dieet kan dus flink in de papieren lopen.

 

Het kan ook anders met koolhydraatarme recepten

Gelukkig kan het ook anders. Je hebt geen compleet dieetplan nodig om af te vallen. Laat staan een boek dat je vertelt wat je moet doen. Het kan veel eenvoudiger. Door gewoon op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten, voor elke maaltijd van de dag, kun jij voor jezelf al veel verschil maken. Op het internet zijn honderden websites die zich richten op koolhydraatarme voeding en je hebt er ook nog gradaties in:

  • Websites met koolhydraatarme recepten;
  • Websites met koolhydraatloze recepten;
  • Websites waarin de hoeveelheid koolhydraten duidelijk is aangegeven.

Kortom: je hoeft niet meer af te vallen aan de hand van een duur dieetplan, maar kunt gewoon een aantal recepten bereiden.

 

Wijzig stap voor stap

Wel willen we je meegeven om stap voor stap je eetpatroon te wijzigen. Begin bijvoorbeeld met het vervangen van je lunch voor een koolhydraatarme variant. Werkt dat? Bouw dan na een paar dagen of een week door naar je diner en je ontbijt. Op die manier kun je je lichaam laten wennen en kun je een beetje testen wat er met je gebeurt nu je anders gaat eten.

Wees kritisch op de recepten die je gebruikt. Suikers zijn koolhydraten en kom je – als het goed is – nauwelijks tegen op koolhydraatarme receptensites. Wel vind je er veel heerlijke gerechten op basis van vlees, vis en kip met noten en zaden of peulvruchten. Je zal zien dat de koolhydraatarme keuken vol zit met de lekkerste gerechten voor iedereen.

 

22 Sep 2016

Wat heeft het eiwitdieet gemeen met het koolhydraatarme dieet?

Er is veel gelijkheid te vinden in het eiwitdieet ten opzichte van het koolhydraatarme dieet. Zo hebben beide diëten gemeen dat er nog eens grondig gekeken is naar caloriebehoefte en daaruit is het voordeel van eiwitten getrokken. Zowel het koolhydraatarme als het eiwitdieet houden zich namelijk aan een grotere inname van eiwitten. Maar er is meer. In dit artikel vertel ik je over de gemeenschap tussen eiwitdiëten en koolhydraatarme diëten.

 

Afvallen met een eiwitdieet

Als je wil afvallen met een eiwitdieet ga je meer eiwitten eten en benut je de positieve effecten daarvan. Proteïnes (eiwitten) zorgen voor een structuur in je spieren die zichzelf blijft opbouwen. Dat betekent dat er heel veel energie in je spieren gaat zitten. Die spierkracht heeft vervolgens nog meer energie nodig en zodoende lukt het om af te vallen. Als het ware bouw je een interne motor om spierkracht toe te laten nemen en vet te blijven verbranden.

Dat is niet heel veel anders dan een koolhydraatarm dieet. Daar is juist de gedachte dat je koolhydraten moet mijden, omdat ze geen spiermassa maar vet opbouwen. In plaats van koolhydraten eet je  binnen een koolhydraatarm dieet veel eiwitten met dezelfde reden.

 

Verschil eiwitdieet en koolhydraatarm dieetGeen hongergevoel

Beide diëten hebben ook in overeenkomst dat ze vermijden dat je honger hebt. Koolhydraten worden naarmate je honger hebt alleen maar meer genuttigd, omdat ze (suikers) verslavend zijn. Je lichaam zal steeds meer suikers nodig hebben om datzelfde gevoel van verzadiging te bereiken. Je komt dus heel snel heel veel aan in gewicht. Het hongergevoel schuif je alleen maar  verder op. Je onderdrukt het niet.

Het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet willen juist afrekenen met dat knagende hongergevoel en zorgen er dus voor dat je dat niet meer ervaart. Hoe? Heel simpel! Door te zorgen dat je nog meer eiwitten binnenkrijgt. Want die eiwitten zorgen ervoor dat je hongergevoel weggaat en je een  gevoel van verzadiging hebt. Zowel binnen het koolhydraatarme als  binnen het eiwitdieet werkt dit op deze manier.

 

Sporten staat niet bovenaan

Voor mensen die niet van sporten houden en er niet aan moeten denken om meer te gaan bewegen om af te vallen, is zowel het eiwitdieet als het koolhydraatarme dieet ideaal. Je hoeft er namelijk niet bij te sporten. (Dat  neemt niet weg dat je wel veel meer resultaat boekt als je dat wel gaat doen!) Beide diëten zijn volledig gericht op een ander voedingspatroon: gezonde eten door minder koolhydraten en suikers te nuttigen en meer eiwitten.

Je hoeft dus niet meer rondjes te rennen, naar de sportschool, situps te doen of een workoutschema te volgen om af te rekenen met je overgewicht. Gewoon anders gaan eten en meer luisteren naar de eiwitrecepten om je heen zijn al voldoende.

 

Blijvend effect

Het grootste voordeel onder dieetvolgers in binnen- en buitenland is dat bij zowel het goed volgen van het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet het effect blijvend is. Geen geslinger meer op de weegschaal, geen kilo’s die er weer terug aan komen, maar gewoon een blijvend effect. Wat dat betreft is het niet gek dat veel bekende diëten gebaseerd zijn op zowel de koolhydraatarme als de eiwitdieet gedachte. Denk aan het Dukan dieet, maar ook aan Atkins en zelfs Weight Watchers is grotendeels gebaseerd op het idee dat koolhydraten je dik maken en eiwitten zorgen dat je sneller af kan vallen.

 

Hetzelfde?

Zijn de diëten dan eigenlijk helemaal hetzelfde? Hoewel ze hetzelfde beogen, is het belangrijkste verschil tussen de diëten dat het eiwitdieet handelt vanuit het “meer eiwitten” perspectief, terwijl het koolhydraatarme dieet handelt vanuit het “minder koolhydraten” perspectief. Ze treffen elkaar ergens halverwege. Het is dus een verschil in beleving en insteek die het maakt dat het wel twee diëten zijn.

Maar mocht je twijfelen tussen deze twee, dan is het wellicht goed om te weten dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.