5 kilo in 5 dagen met het ziekenhuisdieet?

ziekenhuisdieetIs het mogelijk om 5 kilo in 5 dagen te verliezen door middel van afvallen met het ziekenhuisdieet? Reken er maar niet op. Hoewel, je kunt inderdaad heel snel heel veel gewicht verliezen, maar een waarschuwing is gegeven: het is niet gezond om met het ziekenhuisdieet af te vallen.

 

Crash dieet

Snel afvallen. Op de een of andere manier willen de meeste mensen afvallen op een zo snel mogelijke manier. Op die vraag wordt handig ingespeeld door talloze organisaties, want er zijn in de loop der jaren heel veel crash diëten ontstaan. Een crash dieet is een dieet dat je kan helpen om op korte termijn heel veel te verliezen aan gewicht. Je doet dat door heel weinig te eten. De kenmerken van een crash dieet zijn dan ook:

  • Je eet heel weinig, waardoor je heel snel af kan vallen;
  • Je hebt aldoor honger;
  • Het is geen gezond dieet, omdat je belangrijke voeding niet binnenkrijgt.

Je eet dus heel weinig, waardoor de kilo’s eraf vliegen. Helaas zijn dit niet alleen kilo’s vet, maar tast je ook je spieren aan. Daarbij heb je, als je met een crash dieet als het ziekenhuisdieet afvalt, de hele dag door honger. Dat komt omdat je maar heel weinig calorieën binnen mag krijgen omdat je op die manier razendsnel afvalt. Het is geen gezonde manier van afvallen, want door het laten staan van al die voeding, krijg je bijvoorbeeld weinig tot geen mineralen, vitamines en ijzer binnen en die heb je wel nodig om gewoon te kunnen functioneren.

 

Snel afvallen

Je kan dus snel afvallen met een ziekenhuisdieet. Maar de kilo’s die eraf vliegen zijn helaas niet allemaal vet. Het lijkt voor de beginnende afvaller heel snel te gaan. Na dag 1 is er al een kilo weg en na dag 2 nog een. Ga zo maar door. Helaas is het gewicht van die eerste dagen vooral het gewicht van vocht dat je verliest. Je droogt namelijk langzaam uit door dit dieet en dat merk je doordat je lichaam minder vocht vasthoudt. Dat scheelt aanzienlijk in gewicht, maar is niet gezond. Daarna gaat je lichaam spiermassa verbranden om toch aan energie te komen. Het is dus niet alleen vet wat er verbrand wordt, maar ook spiermassa. En dat is geen gezonde zaak, want daardoor zal je je slapper gaan voelen en minder stevig in je schoenen staan. Deze lichamelijke achteruitgang zorgt er dan ook voor dat veel mensen geestelijk lijden onder het ziekenhuisdieet en zich niet meer goed kunnen concentreren.

 

De hele dag honger

Als je net begint met het ziekenhuisdieet zal het je niet direct opvallen, maar na een dag of twee besef je ineens dat je barstende honger hebt. Niet gek, want je lichaam vraagt om meer energie en je mag dat volgens het strenge schema van het ziekenhuisdieet niet eten. Je hebt dus de hele dag door honger en dat is te merken aan een knagend gevoel in je buik. Dat is niet prettig en het wordt dus ook niet aanbevolen. Want los van het feit dat je de hele dag door honger hebt, krijg je ook belangrijke ijzers, vitamines en mineralen niet binnen. En dat is toch een vrij kwalijke zaak.

Ongezond dieet

Het ziekenhuisdieet mag met recht een ongezond dieet worden genoemd. Het is geen prettig dieet en al helemaal geen dieet dat je lang vol kan houden. Het dieet vraagt veel van je lichamelijke en geestelijke gesteldheid en je krijgt belangrijke stoffen niet binnen. De gevolgen zijn dat je je ongelukkig gaat voelen en daarmee toch nog een negatief effect bereikt. Veel beter kun je kiezen voor een gezonder dieet en daar zijn er gelukkig heel veel van. Denk eens aan ons artikel over koolhydraatarme voeding. Daar zijn talloze diëten en recepten op geschreven die aantoonbaar tot resultaat hebben geleid.

 

gezonder levenMeer bewegen en gezonder eten

Maar het allerbeste is als je gewoon besluit gezonder te gaan leven. Dat doe je al door meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten. Ga op zoek naar een sport die bij je past en die je leuk vindt om te beoefenen. Ook gezonder eten heb je zelf in de hand. Zoek naar gezonde en toch lekkere recepten en vermijd het gebruik van dikke en vette producten (kies liever voor mager vlees en magere zuivelproducten). Voorkom ook het gebruik van sausjes en dressings, omdat die alleen maar dikker en vetter maken. Ook het drinken van frisdrank en sapjes kun je beter gaan beperken, omdat die vol met suiker zitten. Het mag duidelijk zijn dat je met een gezondere levensstijl niet alleen veel gezonder op gewicht komt, maar ook op een blijvende en bevredigendere manier.

Ziekenhuisdieet

ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet is een erg ongezond dieet. Het wordt door veel mensen gevolgd. Daarom ga ik er de komende week een artikel over schrijven.

De Schijf van Vijf

schijf van 5Om ons te helpen gezonder te eten heeft het Voedingscentrum de zogenaamde Schijf van Vijf ontworpen. In die schijf staan eigenlijk alle producten die je zou kunnen eten om aan een gezonde levensstijl tegemoet te komen. In dit artikel een korte samenvatting van de Schijf van Vijf en de informatie die het Voedingscentrum daarover heeft verstrekt.

Al sinds 1953

De eerste Schijf van Schrijf bestaat al sinds 1953 en werd gebruikt door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding in Nederland (later is dit Voedingscentrum geworden). De schijf maakte een verdeling van vijf categorieën, namelijk:

  • Melk en melkproducten (zoals yoghurtdrink);
  • Groente, aardappelen en fruit;
  • Vis, vlees, eieren, kaas en peulvruchten;
  • Vetten
  • Graan en graanproducten (zoals brood).

In de loop der jaren werd de Schijf van Vijf steeds minder gebruikt. Achtereenvolgens werden door de overheid en het centrum voor Voeding de maaltijdschijf en de voedingswijzer bedacht en geïntroduceerd, maar beiden werden niet zo bekend als de Schijf van Vijf.

schijf van vijfDe nieuwe schijf van Vijf

In 2004 kwam wederom de Schijf van Vijf uit. In principe verschilt deze Schijf van Vijf niet heel veel van de voorganger, maar hij is wel een stuk completer. Zo staan er ook voedingsmiddelen is als koolhydraten, vezels, eiwitten, vitamines, calcium en ijzer, mineralen, oliën (als toevoeging op vetten) en vocht (water). Los daarvan kwam de nieuwe Schijf van Vijf met vijf belangrijke regels die je moeten helpen om nog gezonder te gaan eten. De regels komen op het volgende neer:

  • Je moet gevarieerd eten (het liefst dagelijks uit iedere categorie);
  • Eet niet teveel en blijf in beweging;
  • Gebruik minder verzadigd vet;
  • Eet veel fruit, groente en brood;
  • Ga op een veilige en verantwoorde (hygiënische wijze) met voeding om).

Kritiek op de Schijf van Vijf

In 2014 verscheen in het Parool een artikel over kritiek op de Schijf van Vijf. Er zou de laatste tijd veel kritiek zijn op het Voedingscentrum, zeker gezien een advies over zogenaamde superfoods. Kritiek zou zijn dat het Voedingscentrum werkt op basis van oude informatie. Dat maakt de Schijf van Vijf ouderwets en niet meer van deze tijd. Ook legt het Voedingscentrum in diverse filmpjes en adviezen nog steeds de nadruk op koolhydraten, terwijl al eerder is gezegd dat die ongezond zijn voor het lichaam en niet passen bij wat een mens normaal gesproken hoort te eten. Daarbij is de Schijf van Vijf een puur Nederlands iets en hebben veel allochtone medelanders een heel ander voedingspatroon dat niet direct te herleiden valt naar de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum heeft laten weten dat hun Schijf van Vijf nog eens grondig wordt bekeken.

Dokter Frank dieet

dr frank dieet
Het dr Frank dieet is een eiwitdieet, dat uitgaat van minder koolhydraten en meer eiwitten.

Top 5 van dikmakers

Wie af wil vallen komt zichzelf vaak tegen op de weegschaal. Hoe komt het toch dat die kilo’s er maar niet af willen? Wat moet er gebeuren voor je eindelijk resultaat gaat zien? Diëten die je volgt en beweging lijken niks meer uit te maken. Het kan zijn dat je nog altijd deze vijf vrij onbekende en onverwachte dikmakers nuttigt. Een top 5 van de meest gemene dikmakers van dit moment.

1. Broodje gezond

Broodje gezond? Gezond? Niet echt, als we er eens goed naar kijken. Vraag het een willekeurige persoon en hij of zij zal zeggen dat een broodje gezond gezonder is dan een broodje kroket. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. De rauwkost op het broodje gezond is in feite het enige wat echt gezond is. Brood zelf zit boordevol koolhydraten. Dan heb je ook nog ham, kaas en boter en die zitten weer boordevol calorieën. De meeste broodjes gezond worden op smaak gebracht met een lekkere klodder mayonaise om het feest compleet te maken. Maar mayonaise is een caloriebom van de hoogste categorie. Een broodje gezond hoeft dus helemaal niet zo gezond te zijn. Wil je toch een gezond broodje eten? Laat dan de boter en mayonaise achterwege en kies voor magere kaas en mager vlees. Hoe meer rauwkost, hoe beter (want daar gaat het uiteindelijk om).

2. Een salade

Een salade valt ongeveer in dezelfde categorie als het broodje gezond. Want een salade, dat is toch hartstikke gezond? Dat kan behoorlijk tegenvallen. Wederom geldt dat voornamelijk de rauwkost in de salade als erg gezond kan worden gezien. Maar in de meeste salades zitten ook spekjes, vlees, kaas, stukjes ei en soms zelfs een dressing en die dressing is het hem nu juist: die zit boordevol met calorieën en koolhydraten.
Sausjes, ook op andere gerechten, zijn sowieso in negen van de tien gevallen geen goed idee. Het zijn smaakmakers die boordevol suikers zitten. En suikers betekenen vet.

 

sushi3. Sushi

Sushi wordt door velen bejubeld: het is niet alleen lekker en gezellig, maar ook nog eens heel erg afvalvriendelijk. Dat is dus niet waar. Mensen die willen afvallen moeten geen sushi eten, want de rijst die in sushi wordt gebruikt zit a) boordevol koolhydraten en b) wordt op smaak gemaakt met suikers. Die suikers zijn het hem en de meeste restaurants nemen het niet zo nauw. De andere ingrediënten in sushi, zoals vis, rijst of fruit kunnen wel heel gezond zijn. Maar ja, sushi zonder rijst is natuurlijk ook weer niet echt sushi.
Om je een idee te geven: per dag heeft een volwassene 2.000 tot 2.500 calorieën nodig en een gemiddelde sushi-maaltijd bestaat alleen al uit 900 tot 1100 calorieën. Als je dan aan het diëten bent, kun je de sushi dus beter laten staan.

4. Vruchtensappen

Een lekkere appelsap of een jus d’orange helpt je vast wel bij het afvallen. Die stelling is dus niet waar. Sappen zitten boordevol suikers, zeker als ze uit pak komen. Om ze langer houdbaar te maken, bijvoorbeeld, wordt suiker gebruikt. Ook zitten deze sappen boordevol koolhydraten. Beide komen je figuur niet ten goede. Hetzelfde geldt voor smoothies. Smoothies lijken gezond omdat er veel fruit in zit en dat kan heel gezond zijn, maar er wordt vaak ook veel suiker aan toegevoegd. Wees je hiervan bewust als je een smoothie wil nemen.

5. Cruesli

Mensen die afvallen stappen massaal over op een zogenaamd stevig ontbijt, waar ze de rest van de dag op kunnen teren. Zo’n ontbijt bestaat dan ook vaak uit cruesli. Maar cruesli is helemaal niet zo gezond. Ontbijten met granen zijn sowieso al niet bijster gezond, omdat die vol met koolhydraten zitten. Maar cruesli is helemaal een koolhydratenbom. Daarbij wordt er aan cruesli altijd vet en suiker toegevoegd, ook als je denkt dat je met de light versie te maken hebt. Een goed alternatief voor cruesli is mueseli. Dit bevat minder calorieën, maar zal door velen ook als minder lekker worden ervaren.

Geheime dikmakers

Er zijn dus veel geheime dikmakers die je dik maken zonder dat je er erg in hebt. Zij zijn het die jou dat nare gevoel geven als je op de weegschaal gaat staan. Voorkom deze top 5 en ga op zoek naar gezondere varianten. Andere dikmakers die je misschien niet had zien aankomen zijn koffie met suiker of met melk (cappuccino, latte macchiato), koek en gebak (ook als je maar een klein stukje neemt), fruit zoals mango en banaan en soep (op basis van poeder). Ook frisdranken en sappen zitten boordevol calorieën en kun je dus beter laten staan.

Fruit maakt je leven gezonder

fruit
Het zal je vast niet verbazen dat fruit je leven gezonder maakt. Eet dagelijks voldoende fruit en ervaar het zelf!

koolhydraten

Waarom helpen koolhydraten niet met afvallen?

koolhydratenWie een dieet zoekt, vindt negen van de tien keer een dieet dat zich richt op het minderen van calorieën en vet. Maar wist jij dat het niet eens zo zeer gaat om vetten en calorieën? De koolhydraten zijn de boosdoeners. Waarom helpen koolhydraten je niet als je bezig bent met afvallen?

 

Koolhydraten worden suiker

De geschiedenis van de koolhydraten gaat niet zo ver terug. Tot aan de Industriële Revolutie aan het einde van de negentiende eeuw werden koolhydraten amper gegeten. Sinds de Industriële Revolutie is het mogelijk om snel en makkelijk eten te bereiden op vrij grote schaal. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van graan naar brood en pasta of het vele gebruik van rijst in Aziatische en Surinaamse gerechten. Dat zijn voorbeelden van snelle koolhydraten en heel veel producten die je dagelijks gebruikt zitten er vol mee. Enkele voorbeelden:

  • Fruit zit boordevol koolhydraten, zoals banaan en mango;
  • In graanproducten – waaronder brood en koek – zitten heel veel koolhydraten;
  • Rijst en pasta zitten vol met koolhydraten.

De lijst kan nog veel verder worden aangevuld. De negatieve eigenschappen van koolhydraten zitten hem in het feit dat koolhydraten – eenmaal opgenomen in je lichaam – snel worden omgezet in suiker. Hoe zit dat? Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te functioneren (denk aan lopen, slapen, eten, knipperen met je ogen, in je handen wrijven, je neus snuiten en ga zo maar door). Die energie wordt door je lichaam uit je voeding gehaald. Maar zodra er meer energie binnenkomt dat je daadwerkelijk verbrandt, wordt de overtollige energie opgeslagen als vet. Dat is voornamelijk de werking bij calorieën en vet. Maar bij koolhydraten werkt het ongeveer net zo. De koolhydraten die jouw lichaam niet nodig heeft, worden automatisch omgezet in suiker en suiker wordt uiteindelijk ook opgeslagen als vet. Op die manier heb je met koolhydraten dus een verkapte vorm van suiker binnen gekregen.

 

Koolhydraatarm eten

De afgelopen tien jaar is, zeker in de Verenigde Staten van Amerika, het in om low carb te eten, oftewel: koolhydraatarm te eten. Mensen gaan op allerlei manieren op zoek naar koolhydraatarme voeding. Recepten zijn er daarom ook veel te vinden en de meeste koolhydraatarme producten en ingrediënten kun je gewoon in de plaatselijke supermarkt vinden.

Het koolhydraatarm eten heeft ook voor enkele diëten gezorgd die deze theorie steunen. De opvattingen van onder meer het Paleo dieet zijn gebaseerd op het eten zoals de mensen dat voor de Industriële Revolutie (en eigenlijk nog veel en veel eerder) deden. Een ander bekend dieet dat zich richt op het eten van minder koolhydraten is het Atkins dieet.

 

Low Carb met Atkins

Het Atkins dieet werd ontworpen om mensen te helpen af te vallen door te minderen met koolhydraten. In het dieet wordt richting gegeven aan een voedings- en bewegingswijze die dat doel nastreeft en ervoor kan zorgen dat je in korte tijd weer op gewicht bent. Een koolhydraatarm dieet hoeft niet per definitie gevolgd te worden aan de hand van een strak dieet. Je kan ook gewoon op zoek gaan naar recepten voor koolhydraatarme diëten. Een mooi voorbeeld waarin je die recepten terug kan vinden is in het 7 x 7 Afslank Receptenboek van Jasper Alblas. In dit boek kom je heel veel recepten tegen die ook passen bij een koolhydraatarm dieet. Door het bereiden en eten van deze recepten zit je niet alleen lekker vol, ook zal je merken dat je naarmate de tijd vordert begint met afvallen.

 

Een gezonde levensgewoonte

Maak van het koolhydraatarme dieet een gezonde levensgewoonte en probeer koolhydraten te vermijden. Ga op zoek naar vervangers voor brood, pasta en rijst en voor vervangers voor fruit en groente die ook bomvol koolhydraten zitten.

Welkom bij Crisp Lifestyle

Welkom op de nieuwe website van Crisp Lifestyle. Binnenkort lees je hier alles over lifestyle, gezondheid en meer.