Ziekenhuisdieet uit de weg gaan, lees hier hoe

Het ziekenhuisdieet is een van de meest schadelijke crash diëten die er op dit moment de ronde doen. Vooral via het internet verspreidt dit dieet zich en het is in het bijzonder geliefd onder jonge mensen, die snel gewicht willen verliezen. Het aantal mannen en vrouwen dat met het ziekenhuisdieet af wil nemen lijkt met de week toe te nemen. Zijn zij zich niet bewust van de negatieve gevolgen?

Of zijn er andere motieven die een rol spelen om dit dieet te gaan volgen?

Waarom is het ziekenhuisdieet niet veilig en hoe kun je op een gezonde wijze afvallen en gewicht verliezen? Op die vragen gaat dit artikel je antwoord geven.

 

 

Wat is het ziekenhuisdieet?

 

Ziekenhuisdieet volgenHet ziekenhuisdieet is een crash dieet. Dat heeft tot doel om je snel gewicht te laten verliezen. Het snelle gewicht laten verliezen is tegenwoordig helemaal in, omdat veel mensen gewicht willen verliezen op een zo eenvoudig en makkelijk mogelijke manier. Jij kunt dus heel snel gewicht verliezen als je het ziekenhuisdieet serieus gaat volgen.

Maar dat houdt wel in dat je heel ongezond moet gaan leven. Het eten van calorieën is er namelijk nauwelijks meer bij. In plaats daarvan ga je op zoek naar vervangers voor calorieën, zoals magere producten (denk daarbij aan magere yoghurt en/ of kwark en aan magere soorten van vlees, zowel voor op brood als tijdens het diner).

Belangrijker is nog wel dat je je ziet te houden aan de calorieënmax. Je mag tijdens het ziekenhuisdieet namelijk niet meer dan duizend calorieën op een dag. En dat is weinig als je je beseft dat een volwassene al gauw tweeduizend calorieën per dag moet nuttigen.

 

 

Waarom is het dieet zo schadelijk?

 

Doordat je tijdens het ziekenhuisdieet weinig calorieën eet, krijg je ook andere lichaamsstoffen niet binnen. En je lichaam heeft nu eenmaal wel vitaminen, mineralen, vetten en suikers nodig om te werken.

Je onthoudt je lichaam van allerlei lichaamsstoffen en dat ga je merken. Je voelt jezelf snel duf… Je voelt jezelf snel ongezond… Minder fit… Minder lekker in je lijf… Kortom: je voelt je ellendig en dat komt allemaal doordat je zo ongezond bent gaan eten.

De schadelijkheid zit hem ook in het onthouden van voeding. Je gaat leven als iemand met anorexia, door minder te eten, en dat is ongezond. Dit wordt dan wel een dieet genoemd, maar dat is het niet.

Daarbij is het effect van het dieet maar tijdelijk. Je valt inderdaad snel af in gewicht (en dan hebben we het niet eens over vet!) maar die verloren kilo’s kunnen er in rap tempo weer aanzitten, zodra je dit dieet eenmaal weer loslaat.

 

 

Toch kiezen voor een ziekenhuisdieet

 

Als het ziekenhuisdieet zo schadelijk is, hoe kan het dan dat er toch zoveel mensen zijn die het dieet willen volgen? Dat heeft vooral te maken met de hype die zich gevormd heeft rondom het ziekenhuisdieet. Het dieet is op internet zo mateloos populair en de berichten doen zich zoveel de ronde dat het dieet effect heeft, dat mensen die snel af willen vallen, overstag gaan en zich inlaten met het dieet.

Zeker mensen die op korte termijn resultaat wensen (en dat zijn vooral jongeren), laten zich in met dit dieet en kijken niet verder dan de risico’s.

 

 

Hoe lang is dit dieet vol te houden?

 

Volgens enkele richtlijnen is het dieet maximaal een week vol te houden, maar er zijn ook mensen die beweren dat je het wel drie weken vol kan houden. Hoewel de wijze waarop je gewicht verliest buitengewoon ongezond is, kun je het dieet langere tijd volhouden al ga je wel merken dat je lichaam er niet al te best op reageert. Je wordt snel hongerig en voelt je lamlendig. De vraag is dus niet zo zeer hoe lang het vol te houden is, maar hoe lang het vol te houden vált. De meeste mensen komen er na een paar dagen al achter dat het ziekenhuisdieet toch niet de juiste manier van afvallen is.

 

 

Wel gezond afvallen

 

Het kost misschien wat meer tijd, maar het effect mag er zeker zijn: wel gezond afvallen, hoe doe je dat? Het kan heel makkelijk zijn, door gewoon gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen. Of door en dieet te volgen dat wel helpt.

Wat je ook doet: kies ten alle tijden voor een manier van afvallen die niet ongezond is voor je lichaam. Want besef je goed dat je lichaam het voor jou moet gaan doen. Zodra jij je ellendig gaat voelen door een dieet, moet je ermee stoppen, want dan is het niet voor jou geschikt. Een gezond dieet en een gezondere manier van leven kunnen daarbij al veel verschil maken.

Cellulitis, wat is het en hoe voorkom je het?

vergelijking sinaasappel en celluliteVeel vrouwen hebben last van cellulitis of van cellulite. Hoewel de woorden op elkaar lijken, is er wel degelijk sprake van een essentieel verschil.

Cellulitis is de naam die gegeven wordt aan een bacteriële infectie die zich bevindt in je onderhuidse bind weefsel. Je mag die niet verwarren met cellulite, want dat is de toestand van onderhuids vet. Door cellulite wordt je huid sinaasappelachtig en krijgt het dus ook wel de naam sinaasappelhuid. Je huidgroeven worden groter en ogen minder mooi.

Tevens leeft er een hardnekkige fabel: cellulite (en soms ook cellulitis, als men de woorden verwart) hebben te maken met overgewicht. Dat is niet het geval.

Wat kun je doen om cellulite en cellulitus te voorkomen?

 

 

Herken cellulitis

Denk je dat je last hebt van cellulitis? Ga dan na of je de volgende symptomen bij jezelf ben tegen gekomen:

-          Roodheid in het gezicht of op andere plaatsen op je lichaam;

-          Zwellingen op bepaalde plaatsen;

-          Pijn en af en toe koorts.

Heb je hier last van? Dan is er zeker kans op cellulitis. Er is sprake van een huidontsteking die te vergelijken valt met wondroos (erysipelas).

 

Herken cellulite

Cellulite is een ander probleem, met ook weer andere verschijningsvormen. De sinaasappelhuid bevindt zich voornamelijk rond de billen, bovenarmen en benen. Gelukkig is cellulite onschuldig, maar toch kun je er als vrouw behoorlijke last van hebben.

 

Oorzaken

 

De oorzaak van cellulitis is, zoals in de inleiding al werd genoemd, een infectie van onderhuidse weefsels. Diverse bacteriën veroorzaken dit. Cellulte daarentegen is het gevolg van verdikte vetcellen, vocht en gevaarlijke en zelfs giftige stoffen uit voeding of de omgeving. Een bekend fabeltje is dat cellulite te maken heeft met overgewicht, maar dat is niet waar. Celullite heeft niets te maken met overgewicht.

Cellulite komt bij mannen minder voor dan bij vrouwen. Dat heeft te maken met het onderhuidse vet. Bij vrouwen is dat opgebouwd uit steunpilaren. Daar rust de huidlaag op. Cellulite verandert die structuur en is zodoende niet meer in balans. Dat maakt dat de huidlaag ruw en stug aan komt te voelen en zorgt ervoor dat de zogenaamde sinaasappelhuid ontstaat. Er wordt door experts gedacht aan een verband tussen het vrouwelijke hormoon oestrogeen. In combinatie met een afnemende circulatie van het bloed kan cellulite ontstaan.

Het gebruik en de inname van alcohol, geraffineerde suikers en zaken als cafeïne kunnen ook bijdragen aan de vorming van de bekende sinaasappelhuid. Onvoldoende lichaamsbeweging is ook een factor die kan bijdragen aan het ontstaan van cellulite.

 

 

Afrekenen met cellulite

Je kan makkelijk afrekenen met cellulite door je te houden aan bovenstaande factoren die zorgen dat cellulite een kans krijgt. Ga gezonder eten en drinken en ga meer bewegen. Hoewel duidelijk is gemaakt dat overgewicht niets te maken heeft met celliulite kun je wel dezelfde aanpak hanteren als wanneer je te maken hebt met overgewicht:

 

  • Ga meer bewegen, zoek een sport of zorg ervoor dat je niets tekort komt wat betreft lichaamsbeweging;
  • Eet gezonder en veel fruit;
  • Mijd cafeïne;
  • Mijd geraffineerde suikers;
  • Laat alcohol (meer en/ of vaker staan.

 

Hoe je het ook wendt of keert, cellulite is niet schadelijk. Het kan wel heel ongemakkelijk zijn. Zeker vrouwen ervaren het als lelijk en willen er dan ook zo snel mogelijk vanaf.

Het Voedingscentrum, wat is dat?

VoedingscentrumAls je veel artikelen leest over gezondheid, voeding en het verliezen van gewicht of afvallen, kom je de term Voedingscentrum regelmatig tegen. Zo ook op de artikelen die wij publiceren op onze website. Maar wat is het Voedingscentrum precies en hoe serieus dienen we de adviezen van het Voedingscentrum te nemen?

 

 

Het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum heet voluit Stichting Voedingscentrum Nederland en is een semioverheidsinstelling die tot doel heeft om de Nederlandse bevolking optimaal te informeren met betrekking tot voeding. Het Voedingscentrum is opgericht in 1998 en voortgekomen uit een fusie. De groep die zich inliet met gezonde voeding – simpelweg Gezonde Voeding genaamd – sloeg de handen ineen met Nederlands informatiecentrum voor Voedselovergevoeligheid.  Zo ontstond de ideale mix van informatievoorziening over het gebruik van voeding en het omgaan met allergieën.

 

De oorsprong gaat dus al verder terug dan het Voedingscentrum. Zo was het informatiecentrum voor Voedselovergevoeligheid al in 1941 actief vanwege de Tweede Wereldoorlog. Toen werden zelfs adviezen gegeven om – in de hongerwinter – bloembollen op de juiste wijze klaar te maken voor consumptie.

 

 

Informatie van het Voedingscentrum

 

Het doel van het Voedingscentrum is om de Nederlandse bevolking optimaal te informeren over voeding en voedingsallergieën. Dat gebeurt steeds meer in samenspraak met erkende instanties. Mensen kunnen dan ook bij het Voedingscentrum terecht met hun vragen over gezonde voeding, allergische reacties, maar ook over overgewicht en obesitas. Het Voedingscentrum heeft tot doel om de beste informatie te geven over al deze onderwerpen. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van de Schijf van Vijf.

 

 

De schijf van vijf

Gezonde voeding is van belang voor de mensheid. Hoe gezonder je eet, hoe minder de risico’s met betrekking tot gezondheid zijn. De schijf van vijf kan helpen om richting te geven aan een gezondere wijze van voeding, omdat eten volgens deze schijf voorziet in een gezondere levensstandaard en je zal helpen om gezond en op gewicht te blijven. In 1953 werd de campagne bij de Schijf van Vijf bedacht voor toen nog het voorlichtingsbureau voor Voeding. Gedurende de jaren die volgden was deze schijf heel belangrijk in de voorlichting. In 1981 werd de Schijf echter afgeschaft doordat er nieuwe inzichten en ideeën kwamen over voeding. Toch bleef het niet lang afgeschaft, want al snel bleek dat het Nederlandse publiek toch behoefte had aan de schijf. De schijf is dan nog altijd van grote betekenis als het aankomt op voorlichting en gezondheid.

 

 

Het Voedingscentrum, daar kun je op bouwen

Het Voedingscentrum kent dus een lange geschiedenis en is niet voor niks een prima instantie om informatie te toetsen en informatie van te krijgen. We baseren onze visie graag op die van het Voedingscentrum, omdat we weten dat veel andere professionals dat ook doen. De informatie die via dit centrum wordt verschaft heeft een lange geschiedenis en is altijd getoetst en gecontroleerd. Op die manier dragen wij ook onze steen bij het verschaffen van accurate en passende informatie. Het Voedingscentrum is altijd bereikbaar voor vragen, ook van particulieren. Neem dus gerust contact op met de experts bij het Voedingscentrum als je met vragen zit.