Koolhydraatarm dieet als gezonde vervanger

Een koolhydraatarm dieet kan prima gebruikt worden als alternatief voor het veelbesproken ziekenhuisdieet. In dit artikel lees je waarom.

 

Koolhydraten zijn dikmakers

Van oudsher worden de koolhydraten gezien als de “dikmakers” in onze voeding. Juist door dit vooroordeel zijn de koolhydraatarme diëten juist zo populair geworden. Een koolhydraatarm dieet beperkt de koolhydraatinname tot minder dan 20 procent van de dagelijkse calorische inname. Hierbij wordt de dagelijkse consumptie van vetten en eiwitten verhoogd om de ontbrekende calorieën uit koolhydraten te compenseren. Bij een koolhydraatarm dieet worden de dagelijkse koolhydraatrijke producten daarom vervangen door voedingsproducten met een hoger percentage aan eiwitten en vetten. In de praktijk betekent dit dat producten zoals brood, aardappelen, pasta en rijst worden vervangen door vlees, vis, soja en zuivelproducten.

 

Koolhydraatarm dieet

Omdat de koolhydraten in een koolhydraatarm dieet zijn vervangen door eiwitten en vetten zal het lichaam alternatieve energiebronnen zoeken. Hierdoor worden lichaamseigen vetten en glycogeen afgebroken om energie op te wekken. Het gevolg hiervan is dat men zal afvallen omdat het vetpercentage in het lichaam zal dalen. Verschillende medische onderzoeken hebben aangetoond dat een Koolhydraatarm dieet altijd een groter gewichtsverlies als resultaat heeft dan een vetarm programma met evenveel calorieën. In de praktijk blijkt ook nog eens dat het veel gemakkelijker is om je aan een koolhydraatarm dieet te houden omdat je, door het hogere percentage aan eiwitten een meer verzadigd gevoel overhoudt na een maaltijd.

koolhydraatarm dieet en brood

Dat er veel vraag is naar een koolhydraatarm dieet mag wel blijken uit de hoeveelheid koolhydraatarm brood dat verkocht wordt. In dit brood zitten aanzienlijk minder koolhydraten dan in gewoon brood en daardoor helpt het optimaal bij het afvallen.

Gezondheid

Naast het effectief afvallen heeft het koolhydraatarme dieet ook nog positieve effecten op de gezondheid. Zo worden de diabetesindicatoren zoals het reguleren van de bloedsuikerspiegel en de gevoeligheid voor insuline bijna altijd verbeterd. Mensen die aan diabetes leiden kunnen hierdoor zeer veel baat hebben bij een koolhydraatarm dieet en hebben de kans dat zij op den duur zelfs minder medicatie nodig hebben. Een koolhydraatarm dieet kan het cardiovasculaire risicoprofiel mogelijk verbeteren doordat het percentage triglyceriden omlaag gaat.

 

Te weinig koolhydraten

Een gevaar van een koolhydraatarm dieet is dat het tekort aan koolhydraten kan leiden tot gezondheidsproblemen omdat het lichaam ook lichaamseigen eiwitten als energiebron gaat benutten. Hierdoor worden bijvoorbeeld spierweefsel afgebroken wat kan leiden tot verminderde prestaties. Hiernaast kan een koolhydraatarm dieet ook leiden tot een tekort aan vitamines, mineralen en voedingsvezels wat een negatieve invloed heeft op de algemene gezondheid van een persoon. Ook omdat men relatief een hoog percentage aan eiwitten en verzadigde vet consumeert worden de nieren en de lever extra belast. Ook dit kan op de lange termijn leiden tot gezondheidsproblemen.

 

In de praktijk blijkt dat veel mensen baat hebben bij het volgen van een koolhydraatarm dieet en hierdoor veel afvallen. Ook blijkt dat men zich gemakkelijk kan houden aan het dieet omdat het dagelijkse menu best gevarieerd is en ook nog eens voldoende voedingsstoffen bevatten. Veel mensen vinden het geen probleem om dit dieet voor een langere periode (3 tot 6 weken) te volgen. Ook geven de ervaringen aan dat de mensen die dit koolhydraatarme dieet volgen zich gezonder voelen. Vooral vanuit de hoek van de diabetes patiënten zijn de ervaringen begrijpelijkerwijs zeer positief.

 

Val ook 2 tot 3 kilo af met een koolhydraatarm dieet

Met een koolhydraatarm dieet kan men per week, afhankelijk van de menusamenstelling, 2 tot 3 kilo afvallen. Ook omdat dit dieet over een langere periode wordt gevolgd, worden de dagelijkse eetpatronen positief beïnvloed waardoor het ook gemakkelijker is om na de dieetperiode het gewichtsverlies vast te houden. Bekende koolhydraatarme diëten zijn onder andere het Atkins dieet, het Montignac dieet en het South Beach dieet.

Ziekenhuisdieet uit de weg gaan, lees hier hoe

Het ziekenhuisdieet is een van de meest schadelijke crash diëten die er op dit moment de ronde doen. Vooral via het internet verspreidt dit dieet zich. Het is in het bijzonder geliefd onder jonge mensen, die snel gewicht willen verliezen. Het aantal mannen en vrouwen dat met het ziekenhuisdieet af wil nemen lijkt met de week toe te nemen. Zijn zij zich niet bewust van de negatieve gevolgen?

Of zijn er andere motieven die een rol spelen om dit dieet te gaan volgen?

Waarom is het ziekenhuisdieet niet veilig en hoe kun je op een gezonde wijze afvallen en gewicht verliezen? Op die vragen gaat dit artikel je antwoord geven.

 

 

Wat is het ziekenhuisdieet?

 

Ziekenhuisdieet volgenHet ziekenhuisdieet is een crash dieet. Dat heeft tot doel om je snel gewicht te laten verliezen. Het snelle gewicht laten verliezen is tegenwoordig helemaal in, omdat veel mensen gewicht willen verliezen op een zo eenvoudig en makkelijk mogelijke manier. Jij kunt dus heel snel gewicht verliezen als je het ziekenhuisdieet serieus gaat volgen.

Maar dat houdt wel in dat je heel ongezond moet gaan leven. Het eten van calorieën is er namelijk nauwelijks meer bij. In plaats daarvan ga je op zoek naar vervangers voor calorieën, zoals magere producten (denk daarbij aan magere yoghurt en/ of kwark en aan magere soorten van vlees, zowel voor op brood als tijdens het diner).

Belangrijker is nog wel dat je je ziet te houden aan de calorieënmax. Je mag tijdens het ziekenhuisdieet namelijk niet meer dan duizend calorieën op een dag. En dat is weinig als je je beseft dat een volwassene al gauw tweeduizend calorieën per dag moet nuttigen.

 

 

Waarom is het dieet zo schadelijk?

 

Doordat je tijdens het ziekenhuisdieet weinig calorieën eet, krijg je ook andere lichaamsstoffen niet binnen. En je lichaam heeft nu eenmaal wel vitaminen, mineralen, vetten en suikers nodig om te werken.

Je onthoudt je lichaam van allerlei lichaamsstoffen en dat ga je merken. Je voelt jezelf snel duf… Je voelt jezelf snel ongezond… Minder fit… Minder lekker in je lijf… Kortom: je voelt je ellendig en dat komt allemaal doordat je zo ongezond bent gaan eten.

De schadelijkheid zit hem ook in het onthouden van voeding. Je gaat leven als iemand met anorexia, door minder te eten, en dat is ongezond. Dit wordt dan wel een dieet genoemd, maar dat is het niet.

Daarbij is het effect van het dieet maar tijdelijk. Je valt inderdaad snel af in gewicht (en dan hebben we het niet eens over vet!) maar die verloren kilo’s kunnen er in rap tempo weer aanzitten, zodra je dit dieet eenmaal weer loslaat.

 

 

Toch kiezen voor een ziekenhuisdieet

 

Als het ziekenhuisdieet zo schadelijk is, hoe kan het dan dat er toch zoveel mensen zijn die het dieet willen volgen? Dat heeft vooral te maken met de hype die zich gevormd heeft rondom het ziekenhuisdieet. Het dieet is op internet zo mateloos populair en de berichten doen zich zoveel de ronde dat het dieet effect heeft, dat mensen die snel af willen vallen, overstag gaan en zich inlaten met het dieet.

Zeker mensen die op korte termijn resultaat wensen (en dat zijn vooral jongeren), laten zich in met dit dieet en kijken niet verder dan de risico’s.

 

 

Hoe lang is dit dieet vol te houden?

 

Volgens enkele richtlijnen is het dieet maximaal een week vol te houden, maar er zijn ook mensen die beweren dat je het wel drie weken vol kan houden. Hoewel de wijze waarop je gewicht verliest buitengewoon ongezond is, kun je het dieet langere tijd volhouden al ga je wel merken dat je lichaam er niet al te best op reageert. Je wordt snel hongerig en voelt je lamlendig. De vraag is dus niet zo zeer hoe lang het vol te houden is, maar hoe lang het vol te houden vált. De meeste mensen komen er na een paar dagen al achter dat het ziekenhuisdieet toch niet de juiste manier van afvallen is.

 

 

Wel gezond afvallen

 

Het kost misschien wat meer tijd, maar het effect mag er zeker zijn: wel gezond afvallen, hoe doe je dat? Het kan heel makkelijk zijn, door gewoon gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen. Of door en dieet te volgen dat wel helpt.

Wat je ook doet: kies ten alle tijden voor een manier van afvallen die niet ongezond is voor je lichaam. Want besef je goed dat je lichaam het voor jou moet gaan doen. Zodra jij je ellendig gaat voelen door een dieet, moet je ermee stoppen, want dan is het niet voor jou geschikt. Een gezond dieet en een gezondere manier van leven kunnen daarbij al veel verschil maken.

Cellulitis, wat is het en hoe voorkom je het?

vergelijking sinaasappel en celluliteVeel vrouwen hebben last van cellulitis of van cellulite. Hoewel de woorden op elkaar lijken, is er wel degelijk sprake van een essentieel verschil.

Cellulitis is de naam die gegeven wordt aan een bacteriële infectie die zich bevindt in je onderhuidse bind weefsel. Je mag die niet verwarren met cellulite, want dat is de toestand van onderhuids vet. Door cellulite wordt je huid sinaasappelachtig en krijgt het dus ook wel de naam sinaasappelhuid. Je huidgroeven worden groter en ogen minder mooi.

Tevens leeft er een hardnekkige fabel: cellulite (en soms ook cellulitis, als men de woorden verwart) hebben te maken met overgewicht. Dat is niet het geval.

Wat kun je doen om cellulite en cellulitus te voorkomen?

 

 

Herken cellulitis

Denk je dat je last hebt van cellulitis? Ga dan na of je de volgende symptomen bij jezelf ben tegen gekomen:

-          Roodheid in het gezicht of op andere plaatsen op je lichaam;

-          Zwellingen op bepaalde plaatsen;

-          Pijn en af en toe koorts.

Heb je hier last van? Dan is er zeker kans op cellulitis. Er is sprake van een huidontsteking die te vergelijken valt met wondroos (erysipelas).

 

Herken cellulite

Cellulite is een ander probleem, met ook weer andere verschijningsvormen. De sinaasappelhuid bevindt zich voornamelijk rond de billen, bovenarmen en benen. Gelukkig is cellulite onschuldig, maar toch kun je er als vrouw behoorlijke last van hebben.

 

Oorzaken

 

De oorzaak van cellulitis is, zoals in de inleiding al werd genoemd, een infectie van onderhuidse weefsels. Diverse bacteriën veroorzaken dit. Cellulte daarentegen is het gevolg van verdikte vetcellen, vocht en gevaarlijke en zelfs giftige stoffen uit voeding of de omgeving. Een bekend fabeltje is dat cellulite te maken heeft met overgewicht, maar dat is niet waar. Celullite heeft niets te maken met overgewicht.

Cellulite komt bij mannen minder voor dan bij vrouwen. Dat heeft te maken met het onderhuidse vet. Bij vrouwen is dat opgebouwd uit steunpilaren. Daar rust de huidlaag op. Cellulite verandert die structuur en is zodoende niet meer in balans. Dat maakt dat de huidlaag ruw en stug aan komt te voelen en zorgt ervoor dat de zogenaamde sinaasappelhuid ontstaat. Er wordt door experts gedacht aan een verband tussen het vrouwelijke hormoon oestrogeen. In combinatie met een afnemende circulatie van het bloed kan cellulite ontstaan.

Het gebruik en de inname van alcohol, geraffineerde suikers en zaken als cafeïne kunnen ook bijdragen aan de vorming van de bekende sinaasappelhuid. Onvoldoende lichaamsbeweging is ook een factor die kan bijdragen aan het ontstaan van cellulite.

 

 

Afrekenen met cellulite

Je kan makkelijk afrekenen met cellulite door je te houden aan bovenstaande factoren die zorgen dat cellulite een kans krijgt. Ga gezonder eten en drinken en ga meer bewegen. Hoewel duidelijk is gemaakt dat overgewicht niets te maken heeft met celliulite kun je wel dezelfde aanpak hanteren als wanneer je te maken hebt met overgewicht:

 

  • Ga meer bewegen, zoek een sport of zorg ervoor dat je niets tekort komt wat betreft lichaamsbeweging;
  • Eet gezonder en veel fruit;
  • Mijd cafeïne;
  • Mijd geraffineerde suikers;
  • Laat alcohol (meer en/ of vaker staan.

 

Hoe je het ook wendt of keert, cellulite is niet schadelijk. Het kan wel heel ongemakkelijk zijn. Zeker vrouwen ervaren het als lelijk en willen er dan ook zo snel mogelijk vanaf.