14 Jun 2015

Paleo als uitgangspunt voor gezonde voeding

paleoLeven volgens het principe van paleo? Dat is tegenwoordig helemaal in. Het internet staat niet voor niets vol met Paleo recepten voor ontbijt, lunch en diner. Maar wat houdt dat paleo dan precies in? Het heeft te maken met het leven zoals dat eeuwen geleden gebeurde: tijdens het Paleolithicum. Het Paleolithicum is een tijdperk dat, kortgezegd, viel in de prehistorie en overkoepeld wordt door de Steentijd.

Hoe kan een dieet nu gebaseerd zijn op het leven in de Steentijd, hoor ik je denken? Dat is inderdaad een goede vraag, met een vrij logisch antwoord.

 

Het leven nu, zonder paleo

Momenteel hebben we allerlei middelen en voedingsstoffen tot onze beschikking, die het leven een stuk vereenvoudigen. Stel jezelf voor dat je op een dag laat thuis bent en nog snel even wat wil eten. Je hebt diverse opties: kant-en-klaar maaltijden uit de supermarkt, een pizza (al dan niet uit de supermarkt of vanuit de pizzeria), een afhaal Chinees of de snackbar. Met andere woorden: als het niet per sé hoeft en we er even geen zin in hebben, hoeven we niet op onze eten te jagen. We bestellen het gemakkelijk met de telefoon of tablet en laten ons graag bedienen.

 

Keerzijde

De keerzijde van het eten zoals we dat nu gewend zijn, is dat het niet allemaal even gezond is wat we binnenkrijgen. Voeding moet makkelijk worden geproduceerd en toch lekker smaken. Fabrieken en ondernemingen willen winst maken op onze voeding en schotelen ons gerechten voor die boordevol smaakversterkers, E-nummers, kunstmatige suikers en koolhydraten zitten. Dat alles om het geheel er goed uit te laten zien én goed te laten smaken. Maar natuurlijk is het zeker weten niet.

We eten dit gewoon op en er gebeurt niet veel, zo lijkt het. Desondanks kan het een stuk gezonder. Want ons overgewicht (waar – laten we eerlijk zijn – veel van ons mee te maken hebben) is te herleiden naar onze huidige levenswijze. Onze levensstandaard is verre van gezond.

ontwikkeling van de mens sinds paleolithicum

Het leven in de Steentijd, volgens paleo

Tijdens de Steentijd – en dan wordt het Paleolithicum als uitgangspunt gebruikt bij de theorieën achter de voeding volgens paleo – aten de mensen geen E-nummers en werden er geen smaakversterkers of koolhydraten gebruikt. Het eten dat men toen at, had men zelf bijeen gesprokkeld. Van bessen, vruchten, kruiden en groenten tot vlees. Als je geluk had kon iemand in de groep goed jagen en had je met regelmaat wat varkensvlees, wat rundvlees of wat kip.

Zodoende kregen de mensen hun vitamines en bouwstoffen binnen. En die hadden ze in die tijd, van veel jagen en vele gevaren, heel hard nodig.

De afwisseling tussen al die voeding was gezonder dan wat wij nu eten. Daarover zijn onderzoekers het eens. De paleo levenswijze is een gezondere levenswijze dan de mensen die eeuwen later op straat rondwandelen en zich van alle gemakken laten bedienen. Ook al worden we gemiddeld ouder en ook al zijn we een stuk verder gevorderd. Het kan nog gezonder.

 

Leven volgens paleo

Wat doen mensen die volgens paleo leven? Die zorgen ervoor dat ze eten volgens de paleo recepten voor ontbijt, lunch en diner. Dat zijn recepten die voorzien in voeding zoals het natuurlijk was bedoeld. Dus voeding zonder smaakmakers en kunstmatige suikers, voeding zonder koolhydraten en voeding die zo vers mogelijk is. Daarbij wordt de balans gezocht tussen vlees, groenten, fruit en andere voedingselementen.

Er zijn intussen veel mensen die volgens het paleo principe leven. Vaak weten zij niets van het Paleolithicum af en volgen zijn gewoon de hype die paleo geworden is. Maar het is wel een gezonde hype, die je – als je hem goed benut – kan helpen om een stuk gezonder te gaan leven.

Rest de vraag: hoe paleo ben jij?

6 May 2015

Yoghurt dieet? Beter van niet

Het yoghurt dieet wordt door veel mensen gevolgd. Het is een prettig te volgen dieet dat niet veel moeite vereist. Het enige dat je hoeft te doen is ervoor te zorgen dat er genoeg yoghurt in huis is en dat je genoeg ideeën hebt om je yoghurt gerechten goed om smaak te brengen. Toch wordt het door specialisten niet aangeraden om met een dergelijk dieet af te vallen. In dit artikel word je over dit dieet geïnformeerd en krijg je direct door waarom je beter niet met dit dieet af kan vallen. Natuurlijk krijg je ook een idee van wat wél werkt om af te vallen en met welke diëten je vandaag nog kan starten om optimaal op gewicht te komen.

Yoghurt dieet doe het niet

Crashen met een yoghurt dieet

De belangrijkste reden dat een yoghurt dieet niet aangeraden wordt is het feit dat het om een zogenaamd crash dieet gaat. Een crash dieet kenmerkt zich op de volgende wijze:

  • Het is een dieet waarbij je veel af kan vallen in relatief korte tijd;
  • Je hongert jezelf voor een groot deel uit bij dit dieet, want je mag niet zoveel eten als wanneer je een ‘gewoon’ dieet zou volgen;
  • De kilo’s vliegen er werkelijk vanaf, maar zitten er vaak ook in korte tijd weer aan.

Crash diëten heb je in veel verschillende gedaantes, maar wie serieus kijkt naar de overlap vindt de bovengenoemde gemene delers in ieder van deze diëten terug. Achter crash diëten gaan geen bewezen theorieën schuil en vaak is er ook geen goeroe die het bedacht heeft. Dat is met werkende diëten vaak wel het geval.

 

Gevolgen

Het yoghurt dieet kan vervelende gevolgen hebben als je dit te lange tijd volgt. Je moet je maar eens indenken wat er met je gebeurt als je weinig suikers binnenkrijgt, of weinig vetten, of weinig andere stoffen waar het lichaam toch behoefte aan heeft.

Je zal merken dat je zelf flauwer gaat voelen.

Langzaam maar beetje word je futloos en heb je geen zin meer in de dagelijkse dingen. Mentaal ga je hard achter uit. Je concentratievermogen neemt af, je wordt rillerig en voelt je ziek. Dat heeft er mee te maken dat je te weinig belangrijke stoffen binnenkrijgt.

Wie te lang doorgaat met dit dieet kan ernstige klachten krijgen en zelfs in het ziekenhuis belanden. Niet zelden wordt een crash dieet gekoppeld aan anorexia.

 

Wat werkt dan wel?

Maar jij wil afvallen. Je wil kilo’s kwijtraken en het liefst in zo kort mogelijke tijd. Een ander dieet dat voor je kan werken krijg je zo voorgeschoteld, maar besef wel dat het hierbij anders werken is. Het zal minder snel gaan dan bij een crash dieet, maar alsnog redelijk snel. Het belangrijkste is echter dat je bij een goed werkend dieet als dit de kilo’s voorgoed kwijt zal raken. Een yoghurt dieet werkt maar tijdelijk, want niemand houdt het volgen van een yoghurtdieet zijn hele leven vol.

Een dieet dat wel vol te houden is, hebben we al eerder besproken op deze website. Het zijn de diëten waarbij je veel mag eten en waarbij je ondanks dat je af probeert te vallen en vol en verzadigd gevoel zal krijgen. Het zijn bijvoorbeeld het eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet. Beide diëten worden door meerdere goeroes en wetenschappers gebruikt en hebben wereldwijd miljoenen mensen geholpen om hun streefgewicht te bereiken.

 

Laat het yoghurt dieet staan

Ga gezond beginnen met afvallen. Kies een koolhydraatarm dieet of kies een eiwitdieet. Maar laat het yoghurt dieet voor wat het is. Effecten op de lange termijn helpen je veel meer om gezonder te gaan leven.

 

 

22 Apr 2015

Koolhydraatarm dieet als gezonde vervanger

Een koolhydraatarm dieet kan prima gebruikt worden als alternatief voor het veelbesproken ziekenhuisdieet. In dit artikel lees je waarom.

 

Koolhydraten zijn dikmakers

Van oudsher worden de koolhydraten gezien als de “dikmakers” in onze voeding. Juist door dit vooroordeel zijn de koolhydraatarme diëten juist zo populair geworden. Een koolhydraatarm dieet beperkt de koolhydraatinname tot minder dan 20 procent van de dagelijkse calorische inname. Hierbij wordt de dagelijkse consumptie van vetten en eiwitten verhoogd om de ontbrekende calorieën uit koolhydraten te compenseren. Bij een koolhydraatarm dieet worden de dagelijkse koolhydraatrijke producten daarom vervangen door voedingsproducten met een hoger percentage aan eiwitten en vetten. In de praktijk betekent dit dat producten zoals brood, aardappelen, pasta en rijst worden vervangen door vlees, vis, soja en zuivelproducten.

 

Koolhydraatarm dieet

Omdat de koolhydraten in een koolhydraatarm dieet zijn vervangen door eiwitten en vetten zal het lichaam alternatieve energiebronnen zoeken. Hierdoor worden lichaamseigen vetten en glycogeen afgebroken om energie op te wekken. Het gevolg hiervan is dat men zal afvallen omdat het vetpercentage in het lichaam zal dalen. Verschillende medische onderzoeken hebben aangetoond dat een Koolhydraatarm dieet altijd een groter gewichtsverlies als resultaat heeft dan een vetarm programma met evenveel calorieën. In de praktijk blijkt ook nog eens dat het veel gemakkelijker is om je aan een koolhydraatarm dieet te houden omdat je, door het hogere percentage aan eiwitten een meer verzadigd gevoel overhoudt na een maaltijd.

koolhydraatarm dieet en brood

Dat er veel vraag is naar een koolhydraatarm dieet mag wel blijken uit de hoeveelheid koolhydraatarm brood dat verkocht wordt. In dit brood zitten aanzienlijk minder koolhydraten dan in gewoon brood en daardoor helpt het optimaal bij het afvallen.

Gezondheid

Naast het effectief afvallen heeft het koolhydraatarme dieet ook nog positieve effecten op de gezondheid. Zo worden de diabetesindicatoren zoals het reguleren van de bloedsuikerspiegel en de gevoeligheid voor insuline bijna altijd verbeterd. Mensen die aan diabetes leiden kunnen hierdoor zeer veel baat hebben bij een koolhydraatarm dieet en hebben de kans dat zij op den duur zelfs minder medicatie nodig hebben. Een koolhydraatarm dieet kan het cardiovasculaire risicoprofiel mogelijk verbeteren doordat het percentage triglyceriden omlaag gaat.

 

Te weinig koolhydraten

Een gevaar van een koolhydraatarm dieet is dat het tekort aan koolhydraten kan leiden tot gezondheidsproblemen omdat het lichaam ook lichaamseigen eiwitten als energiebron gaat benutten. Hierdoor worden bijvoorbeeld spierweefsel afgebroken wat kan leiden tot verminderde prestaties. Hiernaast kan een koolhydraatarm dieet ook leiden tot een tekort aan vitamines, mineralen en voedingsvezels wat een negatieve invloed heeft op de algemene gezondheid van een persoon. Ook omdat men relatief een hoog percentage aan eiwitten en verzadigde vet consumeert worden de nieren en de lever extra belast. Ook dit kan op de lange termijn leiden tot gezondheidsproblemen.

 

In de praktijk blijkt dat veel mensen baat hebben bij het volgen van een koolhydraatarm dieet en hierdoor veel afvallen. Ook blijkt dat men zich gemakkelijk kan houden aan het dieet omdat het dagelijkse menu best gevarieerd is en ook nog eens voldoende voedingsstoffen bevatten. Veel mensen vinden het geen probleem om dit dieet voor een langere periode (3 tot 6 weken) te volgen. Ook geven de ervaringen aan dat de mensen die dit koolhydraatarme dieet volgen zich gezonder voelen. Vooral vanuit de hoek van de diabetes patiënten zijn de ervaringen begrijpelijkerwijs zeer positief.

 

Val ook 2 tot 3 kilo af met een koolhydraatarm dieet

Met een koolhydraatarm dieet kan men per week, afhankelijk van de menusamenstelling, 2 tot 3 kilo afvallen. Ook omdat dit dieet over een langere periode wordt gevolgd, worden de dagelijkse eetpatronen positief beïnvloed waardoor het ook gemakkelijker is om na de dieetperiode het gewichtsverlies vast te houden. Bekende koolhydraatarme diëten zijn onder andere het Atkins dieet, het Montignac dieet en het South Beach dieet.