29 Jan 2016

Crash dieet? Trap er niet in!

Als je al van alles hebt ondernomen om af te vallen, ken je het vast wel. Het crash dieet. Snel afvallen en vet verbranden met een crash dieet lijkt op het eerste gezicht de beste manier om af te vallen. Oké, het is niet heel aantrekkelijk als je beseft dat je nog maar weinig mag eten. Maar daar staat wel tegenover dat je maar liefst 5 kilo in de week, of misschien wel 7 kilo in de week kan verliezen. Grote hoeveelheden gewichtsverlies en je hoeft er alleen maar voor te ‘vasten’.

Wie van plan is een crash dieet te volgen willen we bij dezen waarschuwen: trap er niet in! Een crash dieet gaat je niet helpen.

 

Wat is een crash dieet?

Crash diëten zijn er in alle soorten en maten. Je hebt dieetschema’s waarbij je 10 dagen een mager dieet volgt en er zijn schema’s waarbij je eerst drie dagen weinig mag eten en daarna vier dagen normaal. Je hebt ziekenhuisdiëten, die je hoeveelheid calorieën halveren en militaire diëten, die je op weinig eten toch veel laten bewegen. Je hebt talloze crash diëten. Je herkent ze aan kreten als: snel afvallen, 10 kilo verliezen in 5 dagen en meer van dat soort lusten voor het oog.

Mensen die snel af willen vallen, vallen vaak voor de charmes van een crash dieet. Het is snel, eenvoudig, kost niks en heeft veel resultaat.

Vooral vrouwen van middelbare leeftijd en jongere vrouwen gebruiken een crash dieet, maar beseffen niet dat ze daarmee een aanslag op hun lijf plegen.

 

Roofbouw

Een paar dagen niet of nauwelijks eten is niet gezond. Je pleegt als het ware een roofbouw op je lichaam, want dat heet van alles nodig: vezels, vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en ga zo nog maar even door.

Door ervoor te zorgen dat je zo weinig eet dat je dit allemaal mist, gaat je lichaam signalen afgeven. Je wordt moe, prikkelbaar en je spiermassa neemt enorm af. Maar je valt wel af… en dat is toch wat je wil?

Crash dieet, doe het niet

Je verliest gewicht, maar valt niet af

Het klopt dat je met een crash dieet 10 kilo in een week kan afvallen. Zeker als je een extreem en streng crash dieet volgt. Maar je valt niet af, want de kilo’s die jij verliest zitten vooral in spiermassa (zwaarder dan vet!) en vocht. Je verliest veel vocht en spieren als je al die belangrijke voedingstoffen niet meer binnen krijgt. Je lichaam moet namelijk ergens energie vandaan halen. Omdat je geen energie meer binnen krijgt door je voeding, gaat je lichaam op zoek naar andere zaken, namelijk:

  • Oude vetreserves
  • Spiermassa
  • Vocht

 

Oude vetreserves

Het is fijn dat je lichaam die oude vetreserves aanpakt, want daar is het je om te doen. Gelukkig wordt dat vet eindelijk verbrand. Maar van je vetmassa verlies je weinig, in vergelijking met spiermassa en vocht. Als je een kwart van je vetmassa verbrandt, maar ruim de helft van je spiermassa, wordt je daar uiteindelijk niet beter van.

 

Spiermassa

Spiermassa is zwaarder dan vet. Je verliest het ook razendsnel, want je lijf breekt het af om aan energie te komen. De kilo’s vliegen er dus af, maar je spierkracht wordt wel een stuk minder. En spieren zijn juist zo belangrijk, want ook al zorgen ze voor meer gewicht, ze helpen je wel om automatisch vet te verbranden en op te nemen uit voeding.

 

Vocht

Waar veel mensen van staan te kijken is dat eerste kilo’s die je verliest met een crash dieet vooral uit vocht bestaan. ‘Maar ik drink toch veel water!’ horen we iemand al roepen, want je mag heel veel water drinken bij het crash dieet. Dat klopt, maar vocht in je lichaam wordt ook omgezet in energie en gebruikt om te functioneren.

 

Ga voor langer, maar gezond

Een crash dieet kan op korte termijn voor heel veel resultaat zorgen als je puur kijkt naar het aantal kilo’s. Een crash dieet is echter niet voordelig voor je vetafname. Het zorgt er eerder voor dat je verzwakt raakt en op een heel ongezonde wijze bezig bent met afvallen. Doe dat dus niet. Ga voor een gezondere manier van afvallen, ook al duurt dat wellicht wat langer. Er zijn genoeg dieetrecepten te vinden die je kunnen helpen afvallen zonder dat je jezelf hoeft uit te hongeren. Dieetrecepten passend bij een koolhydraatarm dieet of eiwitdieet zijn er bijvoorbeeld in overvloed. Deze recepten zijn voedzaam (bevatten alle vitaminen, mineralen, vezels en ga zo maar door die je op een dag nodig hebt) en zorgen ervoor dat je spiermassa onaangetast blijft.

Het is misschien even investeren qua tijd, maar uiteindelijk zal je er zeker je voordeel mee kunnen doen door gewoon de tijd te nemen en af te vallen met gezonde recepten.

19 Jan 2016

De Schijf van Vijf

schijf van 5Om ons te helpen gezonder te eten heeft het Voedingscentrum de zogenaamde Schijf van Vijf ontworpen. In die schijf staan eigenlijk alle producten die je zou kunnen eten om aan een gezonde levensstijl tegemoet te komen. In dit artikel een korte samenvatting van de Schijf van Vijf en de informatie die het Voedingscentrum daarover heeft verstrekt.

Al sinds 1953

De eerste Schijf van Schrijf bestaat al sinds 1953 en werd gebruikt door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding in Nederland (later is dit Voedingscentrum geworden). De schijf maakte een verdeling van vijf categorieën, namelijk:

  • Melk en melkproducten (zoals yoghurtdrink);
  • Groente, aardappelen en fruit;
  • Vis, vlees, eieren, kaas en peulvruchten;
  • Vetten
  • Graan en graanproducten (zoals brood).

In de loop der jaren werd de Schijf van Vijf steeds minder gebruikt. Achtereenvolgens werden door de overheid en het centrum voor Voeding de maaltijdschijf en de voedingswijzer bedacht en geïntroduceerd, maar beiden werden niet zo bekend als de Schijf van Vijf.

schijf van vijfDe nieuwe schijf van Vijf

In 2004 kwam wederom de Schijf van Vijf uit. In principe verschilt deze Schijf van Vijf niet heel veel van de voorganger, maar hij is wel een stuk completer. Zo staan er ook voedingsmiddelen is als koolhydraten, vezels, eiwitten, vitamines, calcium en ijzer, mineralen, oliën (als toevoeging op vetten) en vocht (water). Los daarvan kwam de nieuwe Schijf van Vijf met vijf belangrijke regels die je moeten helpen om nog gezonder te gaan eten. De regels komen op het volgende neer:

  • Je moet gevarieerd eten (het liefst dagelijks uit iedere categorie);
  • Eet niet teveel en blijf in beweging;
  • Gebruik minder verzadigd vet;
  • Eet veel fruit, groente en brood;
  • Ga op een veilige en verantwoorde (hygiënische wijze) met voeding om).

Kritiek op de Schijf van Vijf

In 2014 verscheen in het Parool een artikel over kritiek op de Schijf van Vijf. Er zou de laatste tijd veel kritiek zijn op het Voedingscentrum, zeker gezien een advies over zogenaamde superfoods. Kritiek zou zijn dat het Voedingscentrum werkt op basis van oude informatie. Dat maakt de Schijf van Vijf ouderwets en niet meer van deze tijd. Ook legt het Voedingscentrum in diverse filmpjes en adviezen nog steeds de nadruk op koolhydraten, terwijl al eerder is gezegd dat die ongezond zijn voor het lichaam en niet passen bij wat een mens normaal gesproken hoort te eten. Daarbij is de Schijf van Vijf een puur Nederlands iets en hebben veel allochtone medelanders een heel ander voedingspatroon dat niet direct te herleiden valt naar de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum heeft laten weten dat hun Schijf van Vijf nog eens grondig wordt bekeken.