2 Aug 2019

Koolhydraatarm dieet als gezonde vervanger

Een koolhydraatarm dieet kan prima gebruikt worden als alternatief voor het veelbesproken ziekenhuisdieet. In dit artikel lees je waarom.

 

Koolhydraten zijn dikmakers

Van oudsher worden de koolhydraten gezien als de “dikmakers” in onze voeding. Juist door dit vooroordeel zijn de koolhydraatarme diëten juist zo populair geworden. Een koolhydraatarm dieet beperkt de koolhydraatinname tot minder dan 20 procent van de dagelijkse calorische inname. Hierbij wordt de dagelijkse consumptie van vetten en eiwitten verhoogd om de ontbrekende calorieën uit koolhydraten te compenseren. Bij een koolhydraatarm dieet worden de dagelijkse koolhydraatrijke producten daarom vervangen door voedingsproducten met een hoger percentage aan eiwitten en vetten. In de praktijk betekent dit dat producten zoals brood, aardappelen, pasta en rijst worden vervangen door vlees, vis, soja en zuivelproducten.

 

Koolhydraatarm dieet

Omdat de koolhydraten in een koolhydraatarm dieet zijn vervangen door eiwitten en vetten zal het lichaam alternatieve energiebronnen zoeken. Hierdoor worden lichaamseigen vetten en glycogeen afgebroken om energie op te wekken. Het gevolg hiervan is dat men zal afvallen omdat het vetpercentage in het lichaam zal dalen. Verschillende medische onderzoeken hebben aangetoond dat een Koolhydraatarm dieet altijd een groter gewichtsverlies als resultaat heeft dan een vetarm programma met evenveel calorieën. In de praktijk blijkt ook nog eens dat het veel gemakkelijker is om je aan een koolhydraatarm dieet te houden omdat je, door het hogere percentage aan eiwitten een meer verzadigd gevoel overhoudt na een maaltijd.

koolhydraatarm dieet en brood

Dat er veel vraag is naar een koolhydraatarm dieet mag wel blijken uit de hoeveelheid koolhydraatarm brood dat verkocht wordt. In dit brood zitten aanzienlijk minder koolhydraten dan in gewoon brood en daardoor helpt het optimaal bij het afvallen.

Gezondheid

Naast het effectief afvallen heeft het koolhydraatarme dieet ook nog positieve effecten op de gezondheid. Zo worden de diabetesindicatoren zoals het reguleren van de bloedsuikerspiegel en de gevoeligheid voor insuline bijna altijd verbeterd. Mensen die aan diabetes type 2 leiden kunnen hierdoor zeer veel baat hebben bij een koolhydraatarm dieet en hebben de kans dat zij op den duur zelfs minder medicatie nodig hebben. Een koolhydraatarm dieet kan het cardiovasculaire risicoprofiel mogelijk verbeteren doordat het percentage triglyceriden omlaag gaat.

 

Te weinig koolhydraten

Een gevaar van een koolhydraatarm dieet is dat het tekort aan koolhydraten kan leiden tot gezondheidsproblemen omdat het lichaam ook lichaamseigen eiwitten als energiebron gaat benutten. Hierdoor worden bijvoorbeeld spierweefsel afgebroken wat kan leiden tot verminderde prestaties. Hiernaast kan een koolhydraatarm dieet ook leiden tot een tekort aan vitamines, mineralen en voedingsvezels wat een negatieve invloed heeft op de algemene gezondheid van een persoon. Ook omdat men relatief een hoog percentage aan eiwitten en verzadigde vet consumeert worden de nieren en de lever extra belast. Ook dit kan op de lange termijn leiden tot gezondheidsproblemen.

 

In de praktijk blijkt dat veel mensen baat hebben bij het volgen van een koolhydraatarm dieet en hierdoor veel afvallen. Ook blijkt dat men zich gemakkelijk kan houden aan het dieet omdat het dagelijkse menu best gevarieerd is en ook nog eens voldoende voedingsstoffen bevatten. Veel mensen vinden het geen probleem om dit dieet voor een langere periode (3 tot 6 weken) te volgen. Ook geven de ervaringen aan dat de mensen die dit koolhydraatarme dieet volgen zich gezonder voelen. Vooral vanuit de hoek van de diabetes patiënten zijn de ervaringen begrijpelijkerwijs zeer positief.

 

Val ook 2 tot 3 kilo af met een koolhydraatarm dieet

Met een koolhydraatarm dieet kan men per week, afhankelijk van de menusamenstelling, 2 tot 3 kilo afvallen. Ook omdat dit dieet over een langere periode wordt gevolgd, worden de dagelijkse eetpatronen positief beïnvloed waardoor het ook gemakkelijker is om na de dieetperiode het gewichtsverlies vast te houden. Bekende koolhydraatarme diëten zijn onder andere het Atkins dieet, het Montignac dieet en het South Beach dieet.

22 Sep 2016

Wat heeft het eiwitdieet gemeen met het koolhydraatarme dieet?

Er is veel gelijkheid te vinden in het eiwitdieet ten opzichte van het koolhydraatarme dieet. Zo hebben beide diëten gemeen dat er nog eens grondig gekeken is naar caloriebehoefte en daaruit is het voordeel van eiwitten getrokken. Zowel het koolhydraatarme als het eiwitdieet houden zich namelijk aan een grotere inname van eiwitten. Maar er is meer. In dit artikel vertel ik je over de gemeenschap tussen eiwitdiëten en koolhydraatarme diëten.

 

Afvallen met een eiwitdieet

Als je wil afvallen met een eiwitdieet ga je meer eiwitten eten en benut je de positieve effecten daarvan. Proteïnes (eiwitten) zorgen voor een structuur in je spieren die zichzelf blijft opbouwen. Dat betekent dat er heel veel energie in je spieren gaat zitten. Die spierkracht heeft vervolgens nog meer energie nodig en zodoende lukt het om af te vallen. Als het ware bouw je een interne motor om spierkracht toe te laten nemen en vet te blijven verbranden.

Dat is niet heel veel anders dan een koolhydraatarm dieet. Daar is juist de gedachte dat je koolhydraten moet mijden, omdat ze geen spiermassa maar vet opbouwen. In plaats van koolhydraten eet je  binnen een koolhydraatarm dieet veel eiwitten met dezelfde reden.

 

Verschil eiwitdieet en koolhydraatarm dieetGeen hongergevoel

Beide diëten hebben ook in overeenkomst dat ze vermijden dat je honger hebt. Koolhydraten worden naarmate je honger hebt alleen maar meer genuttigd, omdat ze (suikers) verslavend zijn. Je lichaam zal steeds meer suikers nodig hebben om datzelfde gevoel van verzadiging te bereiken. Je komt dus heel snel heel veel aan in gewicht. Het hongergevoel schuif je alleen maar  verder op. Je onderdrukt het niet.

Het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet willen juist afrekenen met dat knagende hongergevoel en zorgen er dus voor dat je dat niet meer ervaart. Hoe? Heel simpel! Door te zorgen dat je nog meer eiwitten binnenkrijgt. Want die eiwitten zorgen ervoor dat je hongergevoel weggaat en je een  gevoel van verzadiging hebt. Zowel binnen het koolhydraatarme als  binnen het eiwitdieet werkt dit op deze manier.

 

Sporten staat niet bovenaan

Voor mensen die niet van sporten houden en er niet aan moeten denken om meer te gaan bewegen om af te vallen, is zowel het eiwitdieet als het koolhydraatarme dieet ideaal. Je hoeft er namelijk niet bij te sporten. (Dat  neemt niet weg dat je wel veel meer resultaat boekt als je dat wel gaat doen!) Beide diëten zijn volledig gericht op een ander voedingspatroon: gezonde eten door minder koolhydraten en suikers te nuttigen en meer eiwitten.

Je hoeft dus niet meer rondjes te rennen, naar de sportschool, situps te doen of een workoutschema te volgen om af te rekenen met je overgewicht. Gewoon anders gaan eten en meer luisteren naar de eiwitrecepten om je heen zijn al voldoende.

 

Blijvend effect

Het grootste voordeel onder dieetvolgers in binnen- en buitenland is dat bij zowel het goed volgen van het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet het effect blijvend is. Geen geslinger meer op de weegschaal, geen kilo’s die er weer terug aan komen, maar gewoon een blijvend effect. Wat dat betreft is het niet gek dat veel bekende diëten gebaseerd zijn op zowel de koolhydraatarme als de eiwitdieet gedachte. Denk aan het Dukan dieet, maar ook aan Atkins en zelfs Weight Watchers is grotendeels gebaseerd op het idee dat koolhydraten je dik maken en eiwitten zorgen dat je sneller af kan vallen.

 

Hetzelfde?

Zijn de diëten dan eigenlijk helemaal hetzelfde? Hoewel ze hetzelfde beogen, is het belangrijkste verschil tussen de diëten dat het eiwitdieet handelt vanuit het “meer eiwitten” perspectief, terwijl het koolhydraatarme dieet handelt vanuit het “minder koolhydraten” perspectief. Ze treffen elkaar ergens halverwege. Het is dus een verschil in beleving en insteek die het maakt dat het wel twee diëten zijn.

Maar mocht je twijfelen tussen deze twee, dan is het wellicht goed om te weten dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.