3 Oct 2019

Keto dieet, keto griep en keto recepten

Het keto dieet heeft veel populariteit gewonnen. Afvallen hoeft voor veel mensen niet meer makkelijk en snel te zijn, zolang het maar doeltreffend is. En het keto dieet is volgens Dieetkompas zeker doeltreffend te noemen.

Het keto dieet is in principe de strengste fase van het koolhydraatarme dieet, brengt je in de staat van ketose en in die staat verbrand je vet. Doordat je minimale koolhydraten nuttigt kan vet zich niet hechten aan je lijf, waardoor je (vaak razendsnel) afvalt.

Afzien? Dat is het keto dieet zeker. Maar daar krijg je wel een uiterst effectief en zinvol dieet voor terug.

Veel mensen lopen echter tegen de keto griep aan. Wat houdt dat precies in? En hoe steken die keto recepten nu precies in elkaar?

 

Keto dieet

Het keto dieet werd al tientallen jaren geleden gebruikt bij mensen met epilepsie. Uit onderzoek bleek namelijk dat bepaalde voedingsstoffen “triggers” waren voor een epileptische aanval. Lange tijd hoorden we niet zoveel meer van het keto dieet, maar intussen is het terug… Het keto dieet wordt door tienduizenden Nederlanders gevolgd in hun strijd tegen de kilo’s en het kweken van meer spiermassa.

Het keto dieet kent het onderscheid in streng, strenger en strengst. In de strenge variant mag je maximaal 50 gram koolhydraten per dag eten. In de strengste variant zijn dat er slechts 20…

Doordat je zo weinig koolhydraten eet, moet je energie uit gezonde vetten halen. Die worden echter niet als vetten opgeslagen en dus val je snel af. Wie het goed doet raakt snel in ketose.

Ketose = de fase waarin het lichaam verkeerd als het ketonen aan gaat maken om aan energie te komen en vet verbrand wordt.

Het keto dieet werkt. In korte tijd kun je hier goed mee afvallen, maar dat betekent wel:

  • Dat je een ijzeren zelfdiscipline moet hebben;
  • Dat je kennis moet hebben van hoe je in ketose raakt en blijft;
  • Dat je sterk moet zijn en doorzettingsvermogen moet hebben.

Mensen die aan het keto dieet beginnen, kunnen op een gegeven moment te maken krijgen met de keto griep.

 

Keto griep

Misselijkheid, buikpijn, diarree of juist verstopping, hoofdpijn en een ellendig, depressief gevoel… Ze kunnen allemaal voorbij komen (en nog wel meer) als je de keto griep te pakken hebt. Je voelt je echt ziek. Dit kan enkele dagen tot een week (en heel zelden zelfs twee weken) duren.

De keto griep is hét signaal dat je lichaam aan het wennen is aan je nieuwe, ketogene voornemens. Je lichaam heeft er moeite mee (ook omdat het af moet kicken van teveel suikers) en dat uit zich in de verschijnselen die de keto griep genoemd wordt.

De keto griep komt niet bij iedereen voor. Wanneer je de griep wil vermijden, kun je het beste zorgen dat je eerst een tijdje een koolhydraatarm dieet volgt (niet te streng, want daar kun je de koolhydraatarme groep van krijgen) en zo steeds het aantal koolhydraten in je voeding terugbrengt. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je minder snel af zal vallen.

Wanneer je wel sneller wil profiteren van het keto dieet, kun je het beste de keto griep voor lief nemen. Het is natuurlijk wel een duidelijke indicator dat het dieet aan het aanslaan is. Grote kans dat je dit al merkt op de weegschaal of aan je vetpercentage.

Enkele tips om de verschijnselen van de keto griep te verzachten:

  • Voeg zout aan je maaltijden toe
  • Drink bouillon (zoals kippenbouillon of runderbouillon)
  • Eet zoute producten, zoals gezouten bacon of ingelegde groenten
Omgaan met de keto griep

Verschijnselen van de keto griep zijn onder andere te verminderen door meer zout aan je voeding toe te voegen.

Keto recepten

Keto recepten kunnen je helpen om snel in ketose te verkeren. Op het internet en in talloze kookboeken (Het Keto Dieet van Martina Slajreova of Het Keto Dieet Compleet van Amy Ramos) vind je de meest uiteenlopende recepten. Deze recepten zijn vooral gebaseerd op gezonde vetten en weinig koolhydraten. Veel recepten uit het koolhydraatarme dieet komen in aanmerking voor het ketodieet, tenzij ze teveel eiwitten bevatten. Dan zijn ze niet geschikt.

Basisproducten in het keto dieet zijn:

  • Water, koffie en thee
  • Noten en zaden
  • Ingelegde en gefermenteerde voedingsmiddelen (kimchi, augurken en zuurkool)
  • Vlees en wild gevangen vis
  • Groenten en fruit
  • Zuivelproducten
  • Vetten en oliën (kokosolie, maar ook olie uit noten en zaden)

 

Ketogeen leven?

Wil jij graag afvallen of meer spiermassa kweken? Dan kan het zomaar lonend zijn om een keto dieet te gaan volgen. Wees er wel op bedacht dat het veel van je zal vragen en je het ook zeker zal merken. Maar de resultaten van het ketogeen dieet mogen er zeker zijn en zullen in je voordeel werken.

1 Oct 2019

Koolhydraatarm afvallen. Moet dat met een dieet?

Meer en meer mensen raken enthousiast van een koolhydraatarm dieet en willen afvallen door te minderen met koolhydraten. Er heerst echter nog wel veel verdeeldheid over de wijze waarop dat zou moeten.

Moet je per sé een koolhydraatarm dieet volgen als je wil afvallen? Of kan het ook anders?

 

Koolhydraatarm dieet in een notendop

Waarom zou je een koolhydraatarm dieet willen volgen? Die vraag moet je jezelf in de eerste plaats stellen. Anders dan bij veel andere diëten richt een koolhydraatarm dieet zich echt op de voeding en dan met name op de koolhydraten in voeding.

Vaak richten diëten zich op calorieën of op vetten en worden de koolhydraten nauwelijks aangestipt. En dat terwijl koolhydraten zo belangrijk zijn als het op afvallen én aankomen aankomt.

Er zijn namelijk twee soorten van koolhydraten te onderscheiden: de snelle koolhydraten (enkelvoudige koolhydraten) en de trage koolhydraten (complexe koolhydraten). Heel kort door de bocht kun je concluderen dat:

  • Snelle koolhydraten je korte tijd energie geven, maar wel sneller dik maken;
  • Trage koolhydraten je over de dag heen minder energie (maar vaak wel genoeg) geven, maar je niet dik maken.

Dat heeft alles te maken met de wijze waarop je lichaam koolhydraten “wegzet”. Snelle koolhydraten leveren zoveel energie dat een groot deel opgeslagen moet worden voor later. Op die manier ontstaat vet (voor wie het nog niet wist: vet is opgeslagen energie).

Trage koolhydraten worden volledig verbrand door het lichaam en geven hun energie beetje bij beetje af.

Een koolhydraatarm dieet gaat uit van de volgende uitgangspunten:

  • Je eet minder koolhydraten in het algemeen, waardoor je ook minder snelle koolhydraten binnenkrijgt;
  • Doordat je meer eiwitten gaat eten, krijg je veel energie en kom je niet meer aan.

 

Koolhydraatarme producten

 

Het Atkins-dieet

Een van de eerste mensen die bovenstaande theorie heeft vertaald naar een dieetplan is de Amerikaanse arts Robert C. Atkins. In zijn Atkins-dieet legt hij nog veel uitgebreider uit hoe koolhydraten werken en hoe ze van invloed zijn op je gewicht. In de eerste theorieën wordt het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten nog nauwelijks gemaakt en wordt zelfs aangeraden om alle koolhydraten overboord te gooien.

Tegenwoordig zijn die onderzoeken een stuk beter en heeft men door hoe het echt werkt.

Het Atkins-dieet is doorgegroeid en verreweg het bekendste dieet dat uitgesproken koolhydraatarm is. Je hebt ook nog het Dukan-dieet, maar dat neigt meer naar een eiwitdieet.

Het Atkins-dieet bestaat uit een boek met weekmenu’s. Als je die weekmenu’s volgt en allerlei Atkins-producten koopt (zoals repen en snoepjes, mixen en poeder) val je af. Ook kun je Atkins-recepten bereiden (met Atkins-ingrediënten). Dit werkt zeker, maar is een zeer dure bedoeling. Een koolhydraatarm dieet kan dus flink in de papieren lopen.

 

Het kan ook anders met koolhydraatarme recepten

Gelukkig kan het ook anders. Je hebt geen compleet dieetplan nodig om af te vallen. Laat staan een boek dat je vertelt wat je moet doen. Het kan veel eenvoudiger. Door gewoon op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten, voor elke maaltijd van de dag, kun jij voor jezelf al veel verschil maken. Op het internet zijn honderden websites die zich richten op koolhydraatarme voeding en je hebt er ook nog gradaties in:

  • Websites met koolhydraatarme recepten;
  • Websites met koolhydraatloze recepten;
  • Websites waarin de hoeveelheid koolhydraten duidelijk is aangegeven.

Kortom: je hoeft niet meer af te vallen aan de hand van een duur dieetplan, maar kunt gewoon een aantal recepten bereiden.

 

Wijzig stap voor stap

Wel willen we je meegeven om stap voor stap je eetpatroon te wijzigen. Begin bijvoorbeeld met het vervangen van je lunch voor een koolhydraatarme variant. Werkt dat? Bouw dan na een paar dagen of een week door naar je diner en je ontbijt. Op die manier kun je je lichaam laten wennen en kun je een beetje testen wat er met je gebeurt nu je anders gaat eten.

Wees kritisch op de recepten die je gebruikt. Suikers zijn koolhydraten en kom je – als het goed is – nauwelijks tegen op koolhydraatarme receptensites. Wel vind je er veel heerlijke gerechten op basis van vlees, vis en kip met noten en zaden of peulvruchten. Je zal zien dat de koolhydraatarme keuken vol zit met de lekkerste gerechten voor iedereen.