22 Sep 2016

Wat heeft het eiwitdieet gemeen met het koolhydraatarme dieet?

Er is veel gelijkheid te vinden in het eiwitdieet ten opzichte van het koolhydraatarme dieet. Zo hebben beide diëten gemeen dat er nog eens grondig gekeken is naar caloriebehoefte en daaruit is het voordeel van eiwitten getrokken. Zowel het koolhydraatarme als het eiwitdieet houden zich namelijk aan een grotere inname van eiwitten. Maar er is meer. In dit artikel vertel ik je over de gemeenschap tussen eiwitdiëten en koolhydraatarme diëten.

 

Afvallen met een eiwitdieet

Als je wil afvallen met een eiwitdieet ga je meer eiwitten eten en benut je de positieve effecten daarvan. Proteïnes (eiwitten) zorgen voor een structuur in je spieren die zichzelf blijft opbouwen. Dat betekent dat er heel veel energie in je spieren gaat zitten. Die spierkracht heeft vervolgens nog meer energie nodig en zodoende lukt het om af te vallen. Als het ware bouw je een interne motor om spierkracht toe te laten nemen en vet te blijven verbranden.

Dat is niet heel veel anders dan een koolhydraatarm dieet. Daar is juist de gedachte dat je koolhydraten moet mijden, omdat ze geen spiermassa maar vet opbouwen. In plaats van koolhydraten eet je  binnen een koolhydraatarm dieet veel eiwitten met dezelfde reden.

 

Verschil eiwitdieet en koolhydraatarm dieetGeen hongergevoel

Beide diëten hebben ook in overeenkomst dat ze vermijden dat je honger hebt. Koolhydraten worden naarmate je honger hebt alleen maar meer genuttigd, omdat ze (suikers) verslavend zijn. Je lichaam zal steeds meer suikers nodig hebben om datzelfde gevoel van verzadiging te bereiken. Je komt dus heel snel heel veel aan in gewicht. Het hongergevoel schuif je alleen maar  verder op. Je onderdrukt het niet.

Het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet willen juist afrekenen met dat knagende hongergevoel en zorgen er dus voor dat je dat niet meer ervaart. Hoe? Heel simpel! Door te zorgen dat je nog meer eiwitten binnenkrijgt. Want die eiwitten zorgen ervoor dat je hongergevoel weggaat en je een  gevoel van verzadiging hebt. Zowel binnen het koolhydraatarme als  binnen het eiwitdieet werkt dit op deze manier.

 

Sporten staat niet bovenaan

Voor mensen die niet van sporten houden en er niet aan moeten denken om meer te gaan bewegen om af te vallen, is zowel het eiwitdieet als het koolhydraatarme dieet ideaal. Je hoeft er namelijk niet bij te sporten. (Dat  neemt niet weg dat je wel veel meer resultaat boekt als je dat wel gaat doen!) Beide diëten zijn volledig gericht op een ander voedingspatroon: gezonde eten door minder koolhydraten en suikers te nuttigen en meer eiwitten.

Je hoeft dus niet meer rondjes te rennen, naar de sportschool, situps te doen of een workoutschema te volgen om af te rekenen met je overgewicht. Gewoon anders gaan eten en meer luisteren naar de eiwitrecepten om je heen zijn al voldoende.

 

Blijvend effect

Het grootste voordeel onder dieetvolgers in binnen- en buitenland is dat bij zowel het goed volgen van het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet het effect blijvend is. Geen geslinger meer op de weegschaal, geen kilo’s die er weer terug aan komen, maar gewoon een blijvend effect. Wat dat betreft is het niet gek dat veel bekende diëten gebaseerd zijn op zowel de koolhydraatarme als de eiwitdieet gedachte. Denk aan het Dukan dieet, maar ook aan Atkins en zelfs Weight Watchers is grotendeels gebaseerd op het idee dat koolhydraten je dik maken en eiwitten zorgen dat je sneller af kan vallen.

 

Hetzelfde?

Zijn de diëten dan eigenlijk helemaal hetzelfde? Hoewel ze hetzelfde beogen, is het belangrijkste verschil tussen de diëten dat het eiwitdieet handelt vanuit het “meer eiwitten” perspectief, terwijl het koolhydraatarme dieet handelt vanuit het “minder koolhydraten” perspectief. Ze treffen elkaar ergens halverwege. Het is dus een verschil in beleving en insteek die het maakt dat het wel twee diëten zijn.

Maar mocht je twijfelen tussen deze twee, dan is het wellicht goed om te weten dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.

29 Jan 2016

Crash dieet? Trap er niet in!

Als je al van alles hebt ondernomen om af te vallen, ken je het vast wel. Het crash dieet. Snel afvallen en vet verbranden met een crash dieet lijkt op het eerste gezicht de beste manier om af te vallen. Oké, het is niet heel aantrekkelijk als je beseft dat je nog maar weinig mag eten. Maar daar staat wel tegenover dat je maar liefst 5 kilo in de week, of misschien wel 7 kilo in de week kan verliezen. Grote hoeveelheden gewichtsverlies en je hoeft er alleen maar voor te ‘vasten’.

Wie van plan is een crash dieet te volgen willen we bij dezen waarschuwen: trap er niet in! Een crash dieet gaat je niet helpen.

 

Wat is een crash dieet?

Crash diëten zijn er in alle soorten en maten. Je hebt dieetschema’s waarbij je 10 dagen een mager dieet volgt en er zijn schema’s waarbij je eerst drie dagen weinig mag eten en daarna vier dagen normaal. Je hebt ziekenhuisdiëten, die je hoeveelheid calorieën halveren en militaire diëten, die je op weinig eten toch veel laten bewegen. Je hebt talloze crash diëten. Je herkent ze aan kreten als: snel afvallen, 10 kilo verliezen in 5 dagen en meer van dat soort lusten voor het oog.

Mensen die snel af willen vallen, vallen vaak voor de charmes van een crash dieet. Het is snel, eenvoudig, kost niks en heeft veel resultaat.

Vooral vrouwen van middelbare leeftijd en jongere vrouwen gebruiken een crash dieet, maar beseffen niet dat ze daarmee een aanslag op hun lijf plegen.

 

Roofbouw

Een paar dagen niet of nauwelijks eten is niet gezond. Je pleegt als het ware een roofbouw op je lichaam, want dat heet van alles nodig: vezels, vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en ga zo nog maar even door.

Door ervoor te zorgen dat je zo weinig eet dat je dit allemaal mist, gaat je lichaam signalen afgeven. Je wordt moe, prikkelbaar en je spiermassa neemt enorm af. Maar je valt wel af… en dat is toch wat je wil?

Crash dieet, doe het niet

Je verliest gewicht, maar valt niet af

Het klopt dat je met een crash dieet 10 kilo in een week kan afvallen. Zeker als je een extreem en streng crash dieet volgt. Maar je valt niet af, want de kilo’s die jij verliest zitten vooral in spiermassa (zwaarder dan vet!) en vocht. Je verliest veel vocht en spieren als je al die belangrijke voedingstoffen niet meer binnen krijgt. Je lichaam moet namelijk ergens energie vandaan halen. Omdat je geen energie meer binnen krijgt door je voeding, gaat je lichaam op zoek naar andere zaken, namelijk:

  • Oude vetreserves
  • Spiermassa
  • Vocht

 

Oude vetreserves

Het is fijn dat je lichaam die oude vetreserves aanpakt, want daar is het je om te doen. Gelukkig wordt dat vet eindelijk verbrand. Maar van je vetmassa verlies je weinig, in vergelijking met spiermassa en vocht. Als je een kwart van je vetmassa verbrandt, maar ruim de helft van je spiermassa, wordt je daar uiteindelijk niet beter van.

 

Spiermassa

Spiermassa is zwaarder dan vet. Je verliest het ook razendsnel, want je lijf breekt het af om aan energie te komen. De kilo’s vliegen er dus af, maar je spierkracht wordt wel een stuk minder. En spieren zijn juist zo belangrijk, want ook al zorgen ze voor meer gewicht, ze helpen je wel om automatisch vet te verbranden en op te nemen uit voeding.

 

Vocht

Waar veel mensen van staan te kijken is dat eerste kilo’s die je verliest met een crash dieet vooral uit vocht bestaan. ‘Maar ik drink toch veel water!’ horen we iemand al roepen, want je mag heel veel water drinken bij het crash dieet. Dat klopt, maar vocht in je lichaam wordt ook omgezet in energie en gebruikt om te functioneren.

 

Ga voor langer, maar gezond

Een crash dieet kan op korte termijn voor heel veel resultaat zorgen als je puur kijkt naar het aantal kilo’s. Een crash dieet is echter niet voordelig voor je vetafname. Het zorgt er eerder voor dat je verzwakt raakt en op een heel ongezonde wijze bezig bent met afvallen. Doe dat dus niet. Ga voor een gezondere manier van afvallen, ook al duurt dat wellicht wat langer. Er zijn genoeg dieetrecepten te vinden die je kunnen helpen afvallen zonder dat je jezelf hoeft uit te hongeren. Dieetrecepten passend bij een koolhydraatarm dieet of eiwitdieet zijn er bijvoorbeeld in overvloed. Deze recepten zijn voedzaam (bevatten alle vitaminen, mineralen, vezels en ga zo maar door die je op een dag nodig hebt) en zorgen ervoor dat je spiermassa onaangetast blijft.

Het is misschien even investeren qua tijd, maar uiteindelijk zal je er zeker je voordeel mee kunnen doen door gewoon de tijd te nemen en af te vallen met gezonde recepten.