Wat heeft het eiwitdieet gemeen met het koolhydraatarme dieet?

Er is veel gelijkheid te vinden in het eiwitdieet ten opzichte van het koolhydraatarme dieet. Zo hebben beide diëten gemeen dat er nog eens grondig gekeken is naar caloriebehoefte en daaruit is het voordeel van eiwitten getrokken. Zowel het koolhydraatarme als het eiwitdieet houden zich namelijk aan een grotere inname van eiwitten. Maar er is meer. In dit artikel vertel ik je over de gemeenschap tussen eiwitdiëten en koolhydraatarme diëten.

 

Afvallen met een eiwitdieet

Als je wil afvallen met een eiwitdieet ga je meer eiwitten eten en benut je de positieve effecten daarvan. Proteïnes (eiwitten) zorgen voor een structuur in je spieren die zichzelf blijft opbouwen. Dat betekent dat er heel veel energie in je spieren gaat zitten. Die spierkracht heeft vervolgens nog meer energie nodig en zodoende lukt het om af te vallen. Als het ware bouw je een interne motor om spierkracht toe te laten nemen en vet te blijven verbranden.

Dat is niet heel veel anders dan een koolhydraatarm dieet. Daar is juist de gedachte dat je koolhydraten moet mijden, omdat ze geen spiermassa maar vet opbouwen. In plaats van koolhydraten eet je  binnen een koolhydraatarm dieet veel eiwitten met dezelfde reden.

 

Verschil eiwitdieet en koolhydraatarm dieetGeen hongergevoel

Beide diëten hebben ook in overeenkomst dat ze vermijden dat je honger hebt. Koolhydraten worden naarmate je honger hebt alleen maar meer genuttigd, omdat ze (suikers) verslavend zijn. Je lichaam zal steeds meer suikers nodig hebben om datzelfde gevoel van verzadiging te bereiken. Je komt dus heel snel heel veel aan in gewicht. Het hongergevoel schuif je alleen maar  verder op. Je onderdrukt het niet.

Het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet willen juist afrekenen met dat knagende hongergevoel en zorgen er dus voor dat je dat niet meer ervaart. Hoe? Heel simpel! Door te zorgen dat je nog meer eiwitten binnenkrijgt. Want die eiwitten zorgen ervoor dat je hongergevoel weggaat en je een  gevoel van verzadiging hebt. Zowel binnen het koolhydraatarme als  binnen het eiwitdieet werkt dit op deze manier.

 

Sporten staat niet bovenaan

Voor mensen die niet van sporten houden en er niet aan moeten denken om meer te gaan bewegen om af te vallen, is zowel het eiwitdieet als het koolhydraatarme dieet ideaal. Je hoeft er namelijk niet bij te sporten. (Dat  neemt niet weg dat je wel veel meer resultaat boekt als je dat wel gaat doen!) Beide diëten zijn volledig gericht op een ander voedingspatroon: gezonde eten door minder koolhydraten en suikers te nuttigen en meer eiwitten.

Je hoeft dus niet meer rondjes te rennen, naar de sportschool, situps te doen of een workoutschema te volgen om af te rekenen met je overgewicht. Gewoon anders gaan eten en meer luisteren naar de eiwitrecepten om je heen zijn al voldoende.

 

Blijvend effect

Het grootste voordeel onder dieetvolgers in binnen- en buitenland is dat bij zowel het goed volgen van het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet het effect blijvend is. Geen geslinger meer op de weegschaal, geen kilo’s die er weer terug aan komen, maar gewoon een blijvend effect. Wat dat betreft is het niet gek dat veel bekende diëten gebaseerd zijn op zowel de koolhydraatarme als de eiwitdieet gedachte. Denk aan het Dukan dieet, maar ook aan Atkins en zelfs Weight Watchers is grotendeels gebaseerd op het idee dat koolhydraten je dik maken en eiwitten zorgen dat je sneller af kan vallen.

 

Hetzelfde?

Zijn de diëten dan eigenlijk helemaal hetzelfde? Hoewel ze hetzelfde beogen, is het belangrijkste verschil tussen de diëten dat het eiwitdieet handelt vanuit het “meer eiwitten” perspectief, terwijl het koolhydraatarme dieet handelt vanuit het “minder koolhydraten” perspectief. Ze treffen elkaar ergens halverwege. Het is dus een verschil in beleving en insteek die het maakt dat het wel twee diëten zijn.

Maar mocht je twijfelen tussen deze twee, dan is het wellicht goed om te weten dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *