Waarom helpen koolhydraten niet met afvallen?

koolhydratenWie een dieet zoekt, vindt negen van de tien keer een dieet dat zich richt op het minderen van calorieën en vet.

Maar wist jij dat het niet eens zo zeer gaat om vetten en calorieën? De koolhydraten zijn de boosdoeners. Waarom helpen koolhydraten je niet als je bezig bent met afvallen?

 

Koolhydraten worden suiker

 

De geschiedenis van de koolhydraten gaat niet zo ver terug. Tot aan de Industriële Revolutie aan het einde van de negentiende eeuw werden koolhydraten amper gegeten. Sinds de Industriële Revolutie is het mogelijk om snel en makkelijk eten te bereiden op vrij grote schaal. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van graan naar brood en pasta of het vele gebruik van rijst in Aziatische en Surinaamse gerechten. Dat zijn voorbeelden van snelle koolhydraten en heel veel producten die je dagelijks gebruikt zitten er vol mee. Enkele voorbeelden:

  • Fruit zit boordevol koolhydraten, zoals banaan en mango;
  • In graanproducten – waaronder brood en koek – zitten heel veel koolhydraten;
  • Rijst en pasta zitten vol met koolhydraten.

De lijst kan nog veel verder worden aangevuld. De negatieve eigenschappen van koolhydraten zitten hem in het feit dat koolhydraten – eenmaal opgenomen in je lichaam – snel worden omgezet in suiker. Hoe zit dat? Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te functioneren (denk aan lopen, slapen, eten, knipperen met je ogen, in je handen wrijven, je neus snuiten en ga zo maar door). Die energie wordt door je lichaam uit je voeding gehaald. Maar zodra er meer energie binnenkomt dat je daadwerkelijk verbrandt, wordt de overtollige energie opgeslagen als vet. Dat is voornamelijk de werking bij calorieën en vet. Maar bij koolhydraten werkt het ongeveer net zo. De koolhydraten die jouw lichaam niet nodig heeft, worden automatisch omgezet in suiker en suiker wordt uiteindelijk ook opgeslagen als vet. Op die manier heb je met koolhydraten dus een verkapte vorm van suiker binnen gekregen.

 

Koolhydraatarm eten

 

De afgelopen tien jaar is, zeker in de Verenigde Staten van Amerika, het in om low carb te eten, oftewel: koolhydraatarm te eten. Mensen gaan op allerlei manieren op zoek naar koolhydraatarme voeding. Recepten zijn er daarom ook veel te vinden en de meeste koolhydraatarme producten en ingrediënten kun je gewoon in de plaatselijke supermarkt vinden.

Het koolhydraatarm eten heeft ook voor enkele diëten gezorgd die deze theorie steunen. De opvattingen van onder meer het Paleo dieet zijn gebaseerd op het eten zoals de mensen dat voor de Industriële Revolutie (en eigenlijk nog veel en veel eerder) deden. Een ander bekend dieet dat zich richt op het eten van minder koolhydraten is het Atkins dieet.

 

Low Carb met Atkins

 

Het Atkins dieet werd ontworpen om mensen te helpen af te vallen door te minderen met koolhydraten. In het dieet wordt richting gegeven aan een voedings- en bewegingswijze die dat doel nastreeft en ervoor kan zorgen dat je in korte tijd weer op gewicht bent.

Een koolhydraatarm dieet hoeft niet per definitie gevolgd te worden aan de hand van een strak dieet. Je kan ook gewoon op zoek gaan naar recepten voor koolhydraatarme diëten. Een mooi voorbeeld waarin je die recepten terug kan vinden is in de Afslank Receptenbijbel. In dit boek kom je heel veel recepten tegen die ook passen bij een koolhydraatarm dieet. Door het bereiden en eten van deze recepten zit je niet alleen lekker vol, ook zal je merken dat je naarmate de tijd vordert begint met afvallen.

 

Een gezonde levensgewoonte

 

Maak van het koolhydraatarme dieet een gezonde levensgewoonte en probeer koolhydraten te vermijden. Ga op zoek naar vervangers voor brood, pasta en rijst en voor vervangers voor fruit en groente die ook bomvol koolhydraten zitten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *