Top 5 van dikmakers

Wie af wil vallen komt zichzelf vaak tegen op de weegschaal. Hoe komt het toch dat die kilo’s er maar niet af willen? Wat moet er gebeuren voor je eindelijk resultaat gaat zien? Diëten die je volgt en beweging lijken niks meer uit te maken. Het kan zijn dat je nog altijd deze vijf vrij onbekende en onverwachte dikmakers nuttigt. Een top 5 van de meest gemene dikmakers van dit moment.

1. Broodje gezond

Broodje gezond? Gezond? Niet echt, als we er eens goed naar kijken. Vraag het een willekeurige persoon en hij of zij zal zeggen dat een broodje gezond gezonder is dan een broodje kroket. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. De rauwkost op het broodje gezond is in feite het enige wat echt gezond is. Brood zelf zit boordevol koolhydraten. Dan heb je ook nog ham, kaas en boter en die zitten weer boordevol calorieën. De meeste broodjes gezond worden op smaak gebracht met een lekkere klodder mayonaise om het feest compleet te maken. Maar mayonaise is een caloriebom van de hoogste categorie. Een broodje gezond hoeft dus helemaal niet zo gezond te zijn. Wil je toch een gezond broodje eten? Laat dan de boter en mayonaise achterwege en kies voor magere kaas en mager vlees. Hoe meer rauwkost, hoe beter (want daar gaat het uiteindelijk om).

2. Een salade

Een salade valt ongeveer in dezelfde categorie als het broodje gezond. Want een salade, dat is toch hartstikke gezond? Dat kan behoorlijk tegenvallen. Wederom geldt dat voornamelijk de rauwkost in de salade als erg gezond kan worden gezien. Maar in de meeste salades zitten ook spekjes, vlees, kaas, stukjes ei en soms zelfs een dressing en die dressing is het hem nu juist: die zit boordevol met calorieën en koolhydraten.
Sausjes, ook op andere gerechten, zijn sowieso in negen van de tien gevallen geen goed idee. Het zijn smaakmakers die boordevol suikers zitten. En suikers betekenen vet.

 

sushi3. Sushi

Sushi wordt door velen bejubeld: het is niet alleen lekker en gezellig, maar ook nog eens heel erg afvalvriendelijk. Dat is dus niet waar. Mensen die willen afvallen moeten geen sushi eten, want de rijst die in sushi wordt gebruikt zit a) boordevol koolhydraten en b) wordt op smaak gemaakt met suikers. Die suikers zijn het hem en de meeste restaurants nemen het niet zo nauw. De andere ingrediënten in sushi, zoals vis, rijst of fruit kunnen wel heel gezond zijn. Maar ja, sushi zonder rijst is natuurlijk ook weer niet echt sushi.
Om je een idee te geven: per dag heeft een volwassene 2.000 tot 2.500 calorieën nodig en een gemiddelde sushi-maaltijd bestaat alleen al uit 900 tot 1100 calorieën. Als je dan aan het diëten bent, kun je de sushi dus beter laten staan.

4. Vruchtensappen

Een lekkere appelsap of een jus d’orange helpt je vast wel bij het afvallen. Die stelling is dus niet waar. Sappen zitten boordevol suikers, zeker als ze uit pak komen. Om ze langer houdbaar te maken, bijvoorbeeld, wordt suiker gebruikt. Ook zitten deze sappen boordevol koolhydraten. Beide komen je figuur niet ten goede. Hetzelfde geldt voor smoothies. Smoothies lijken gezond omdat er veel fruit in zit en dat kan heel gezond zijn, maar er wordt vaak ook veel suiker aan toegevoegd. Wees je hiervan bewust als je een smoothie wil nemen.

5. Cruesli

Mensen die afvallen stappen massaal over op een zogenaamd stevig ontbijt, waar ze de rest van de dag op kunnen teren. Zo’n ontbijt bestaat dan ook vaak uit cruesli. Maar cruesli is helemaal niet zo gezond. Ontbijten met granen zijn sowieso al niet bijster gezond, omdat die vol met koolhydraten zitten. Maar cruesli is helemaal een koolhydratenbom. Daarbij wordt er aan cruesli altijd vet en suiker toegevoegd, ook als je denkt dat je met de light versie te maken hebt. Een goed alternatief voor cruesli is mueseli. Dit bevat minder calorieën, maar zal door velen ook als minder lekker worden ervaren.

Geheime dikmakers

Er zijn dus veel geheime dikmakers die je dik maken zonder dat je er erg in hebt. Zij zijn het die jou dat nare gevoel geven als je op de weegschaal gaat staan. Voorkom deze top 5 en ga op zoek naar gezondere varianten. Andere dikmakers die je misschien niet had zien aankomen zijn koffie met suiker of met melk (cappuccino, latte macchiato), koek en gebak (ook als je maar een klein stukje neemt), fruit zoals mango en banaan en soep (op basis van poeder). Ook frisdranken en sappen zitten boordevol calorieën en kun je dus beter laten staan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *