Koolhydraatarm afvallen. Moet dat met een dieet?

Meer en meer mensen raken enthousiast van een koolhydraatarm dieet en willen afvallen door te minderen met koolhydraten. Er heerst echter nog wel veel verdeeldheid over de wijze waarop dat zou moeten.

Moet je per sé een koolhydraatarm dieet volgen als je wil afvallen? Of kan het ook anders?

 

Koolhydraatarm dieet in een notendop

Waarom zou je een koolhydraatarm dieet willen volgen? Die vraag moet je jezelf in de eerste plaats stellen. Anders dan bij veel andere diëten richt een koolhydraatarm dieet zich echt op de voeding en dan met name op de koolhydraten in voeding.

Vaak richten diëten zich op calorieën of op vetten en worden de koolhydraten nauwelijks aangestipt. En dat terwijl koolhydraten zo belangrijk zijn als het op afvallen én aankomen aankomt.

Er zijn namelijk twee soorten van koolhydraten te onderscheiden: de snelle koolhydraten (enkelvoudige koolhydraten) en de trage koolhydraten (complexe koolhydraten). Heel kort door de bocht kun je concluderen dat:

  • Snelle koolhydraten je korte tijd energie geven, maar wel sneller dik maken;
  • Trage koolhydraten je over de dag heen minder energie (maar vaak wel genoeg) geven, maar je niet dik maken.

Dat heeft alles te maken met de wijze waarop je lichaam koolhydraten “wegzet”. Snelle koolhydraten leveren zoveel energie dat een groot deel opgeslagen moet worden voor later. Op die manier ontstaat vet (voor wie het nog niet wist: vet is opgeslagen energie).

Trage koolhydraten worden volledig verbrand door het lichaam en geven hun energie beetje bij beetje af.

Een koolhydraatarm dieet gaat uit van de volgende uitgangspunten:

  • Je eet minder koolhydraten in het algemeen, waardoor je ook minder snelle koolhydraten binnenkrijgt;
  • Doordat je meer eiwitten gaat eten, krijg je veel energie en kom je niet meer aan.

Koolhydraatarm dieet nodig

 

Het Atkins-dieet

Een van de eerste mensen die bovenstaande theorie heeft vertaald naar een dieetplan is de Amerikaanse arts Robert C. Atkins. In zijn Atkins-dieet legt hij nog veel uitgebreider uit hoe koolhydraten werken en hoe ze van invloed zijn op je gewicht. In de eerste theorieën wordt het onderscheid tussen snelle en trage koolhydraten nog nauwelijks gemaakt en wordt zelfs aangeraden om alle koolhydraten overboord te gooien.

Tegenwoordig zijn die onderzoeken een stuk beter en heeft men door hoe het echt werkt.

Het Atkins-dieet is doorgegroeid en verreweg het bekendste dieet dat uitgesproken koolhydraatarm is. Je hebt ook nog het Dukan-dieet, maar dat neigt meer naar een eiwitdieet.

Het Atkins-dieet bestaat uit een boek met weekmenu’s. Als je die weekmenu’s volgt en allerlei Atkins-producten koopt (zoals repen en snoepjes, mixen en poeder) val je af. Ook kun je Atkins-recepten bereiden (met Atkins-ingrediënten). Dit werkt zeker, maar is een zeer dure bedoeling. Een koolhydraatarm dieet kan dus flink in de papieren lopen.

 

Het kan ook anders met koolhydraatarme recepten

Gelukkig kan het ook anders. Je hebt geen compleet dieetplan nodig om af te vallen. Laat staan een boek dat je vertelt wat je moet doen. Het kan veel eenvoudiger. Door gewoon op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten, voor elke maaltijd van de dag, kun jij voor jezelf al veel verschil maken. Op het internet zijn honderden websites die zich richten op koolhydraatarme voeding en je hebt er ook nog gradaties in:

  • Websites met koolhydraatarme recepten;
  • Websites met koolhydraatloze recepten;
  • Websites waarin de hoeveelheid koolhydraten duidelijk is aangegeven.

Kortom: je hoeft niet meer af te vallen aan de hand van een duur dieetplan, maar kunt gewoon een aantal recepten bereiden.

 

Wijzig stap voor stap

Wel willen we je meegeven om stap voor stap je eetpatroon te wijzigen. Begin bijvoorbeeld met het vervangen van je lunch voor een koolhydraatarme variant. Werkt dat? Bouw dan na een paar dagen of een week door naar je diner en je ontbijt. Op die manier kun je je lichaam laten wennen en kun je een beetje testen wat er met je gebeurt nu je anders gaat eten.

Wees kritisch op de recepten die je gebruikt. Suikers zijn koolhydraten en kom je – als het goed is – nauwelijks tegen op koolhydraatarme receptensites. Wel vind je er veel heerlijke gerechten op basis van vlees, vis en kip met noten en zaden of peulvruchten. Je zal zien dat de koolhydraatarme keuken vol zit met de lekkerste gerechten voor iedereen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *