5 kilo in 5 dagen met het ziekenhuisdieet?

ziekenhuisdieetIs het mogelijk om 5 kilo in 5 dagen te verliezen door middel van afvallen met het ziekenhuisdieet?

Reken er maar niet op. Hoewel, je kunt inderdaad heel snel heel veel gewicht verliezen, maar een waarschuwing is gegeven: het is niet gezond om met het ziekenhuisdieet af te vallen.

 

Crash dieet

 

Snel afvallen. Op de een of andere manier willen de meeste mensen afvallen op een zo snel mogelijke manier. Op die vraag wordt handig ingespeeld door talloze organisaties, want er zijn in de loop der jaren heel veel crash diëten ontstaan. Een crash dieet is een dieet dat je kan helpen om op korte termijn heel veel te verliezen aan gewicht. Je doet dat door heel weinig te eten. De kenmerken van een crash dieet zijn dan ook:

 

  • Je eet heel weinig, waardoor je heel snel af kan vallen;
  • Je hebt aldoor honger;
  • Het is geen gezond dieet, omdat je belangrijke voeding niet binnenkrijgt.

 

Je eet dus heel weinig, waardoor de kilo’s eraf vliegen. Helaas zijn dit niet alleen kilo’s vet, maar tast je ook je spieren aan. Daarbij heb je, als je met een crash dieet als het ziekenhuisdieet afvalt, de hele dag door honger. Dat komt omdat je maar heel weinig calorieën binnen mag krijgen omdat je op die manier razendsnel afvalt. Het is geen gezonde manier van afvallen, want door het laten staan van al die voeding, krijg je bijvoorbeeld weinig tot geen mineralen, vitamines en ijzer binnen en die heb je wel nodig om gewoon te kunnen functioneren.

Leestip. Lees hier alles over snel afvallen, zonder crash dieet te hoeven gebruiken.

 

Snel afvallen

 

Je kan dus snel afvallen met een ziekenhuisdieet. Maar de kilo’s die eraf vliegen zijn helaas niet allemaal vet. Het lijkt voor de beginnende afvaller heel snel te gaan. Na dag 1 is er al een kilo weg en na dag 2 nog een. Ga zo maar door. Helaas is het gewicht van die eerste dagen vooral het gewicht van vocht dat je verliest. Je droogt namelijk langzaam uit door dit dieet en dat merk je doordat je lichaam minder vocht vasthoudt. Dat scheelt aanzienlijk in gewicht, maar is niet gezond. Daarna gaat je lichaam spiermassa verbranden om toch aan energie te komen. Het is dus niet alleen vet wat er verbrand wordt, maar ook spiermassa. En dat is geen gezonde zaak, want daardoor zal je je slapper gaan voelen en minder stevig in je schoenen staan. Deze lichamelijke achteruitgang zorgt er dan ook voor dat veel mensen geestelijk lijden onder het ziekenhuisdieet en zich niet meer goed kunnen concentreren.

 

De hele dag honger

 

Als je net begint met het ziekenhuisdieet zal het je niet direct opvallen, maar na een dag of twee besef je ineens dat je barstende honger hebt. Niet gek, want je lichaam vraagt om meer energie en je mag dat volgens het strenge schema van het ziekenhuisdieet niet eten. Je hebt dus de hele dag door honger en dat is te merken aan een knagend gevoel in je buik. Dat is niet prettig en het wordt dus ook niet aanbevolen. Want los van het feit dat je de hele dag door honger hebt, krijg je ook belangrijke ijzers, vitamines en mineralen niet binnen. En dat is toch een vrij kwalijke zaak.

 

Ongezond dieet

 

Het ziekenhuisdieet mag met recht een ongezond dieet worden genoemd. Het is geen prettig dieet en al helemaal geen dieet dat je lang vol kan houden. Het dieet vraagt veel van je lichamelijke en geestelijke gesteldheid en je krijgt belangrijke stoffen niet binnen. De gevolgen zijn dat je je ongelukkig gaat voelen en daarmee toch nog een negatief effect bereikt. Veel beter kun je kiezen voor een gezonder dieet en daar zijn er gelukkig heel veel van. Denk eens aan ons artikel over koolhydraatarme voeding. Daar zijn talloze diëten en recepten op geschreven die aantoonbaar tot resultaat hebben geleid.

 

gezonder levenMeer bewegen en gezonder eten

 

Maar het allerbeste is als je gewoon besluit gezonder te gaan leven. Dat doe je al door meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten. Ga op zoek naar een sport die bij je past en die je leuk vindt om te beoefenen. Ook gezonder eten heb je zelf in de hand. Zoek naar gezonde en toch lekkere recepten en vermijd het gebruik van dikke en vette producten (kies liever voor mager vlees en magere zuivelproducten). Voorkom ook het gebruik van sausjes en dressings, omdat die alleen maar dikker en vetter maken. Ook het drinken van frisdrank en sapjes kun je beter gaan beperken, omdat die vol met suiker zitten. Het mag duidelijk zijn dat je met een gezondere levensstijl niet alleen veel gezonder op gewicht komt, maar ook op een blijvende en bevredigendere manier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *